Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Jak powinna wyglądać codzienna obsługa maszyny budowlanej?

Jak powinna wyglądać codzienna obsługa maszyny budowlanej?

Intensywnie eksploatowany sprzęt budowlany wymaga okresowej kontroli stanu technicznego. Jednak nie wszystkim musi się zajmować wyspecjalizowany serwis. Bardzo pomocna w utrzymaniu maszyny w dobrej kondycji jest także codzienna inspekcja dokonywana przez operatora. Proste czynności sumarycznie mogą przynieść znakomite efekty – ważne jednak, aby pamiętać o nich każdego dnia.

Nowa maszyna? Nie zapomnij o instrukcji

Nawet bardzo doświadczony operator pewnego dnia może zostać oddelegowany do pracy na nieznanej sobie maszynie. Wówczas koniecznie należy zaznajomić go z instrukcją obsługi, a także zadbać, aby była ona obecna w kabinie.

Codzienna obsługa maszyny budowlanej polega w głównej mierze na regularnej kontroli stanu sprzętu, choćby wizualnej. Operator powinien codziennie sprawdzać poziom płynów, stan widocznych elementów hydrauliki i sworzni. Ważna jest obserwacja ramy, tulei i okolic spawów, gdzie mogą pojawiać się pęknięcia. Pamiętamy oczywiście, aby maszyna była czysta, bo tylko wówczas mamy szansę wychwycić wszelkie uszkodzenia i wycieki.

Gdy dzieje się coś niepokojącego

Po uruchomieniu silnika dobrze jest pozwolić mu na kilka minut pracy na wolnych obrotach. W tym czasie operator kontroluje stan wycieraczek, oświetlenia, pasów, sygnałów dźwiękowych. Jeśli maszyna ma wyjechać na drogę publiczną, jest to odpowiedni moment, aby zabezpieczyć osprzęt i oczyścić koła z błota.

Operator musi zwracać uwagę na wszelkie niepokojące zachowania maszyny. Drgania, dymienie, dziwne hałasy – to wszystko może świadczyć o poważnej awarii, dlatego konieczne jest odpowiednio wczesne wezwanie serwisu.

Porządek w kabinie

Zwykle jeden operator obsługuje jedną maszynę, dlatego można od niego wymagać utrzymania porządku w kabinie. Szczególnie istotne jest zabezpieczenie wszelkich luźnych przedmiotów, które mogłyby np. zablokować pedał gazu czy hamulca. Narzędzia, klucze – wędrują do skrzynki, a oleje należy umocować. W takich warunkach pracuje się nie tylko wygodniej, ale też bezpieczniej.

Na koniec dnia operator powinien maszynę wyczyścić i jeszcze raz sprawdzić, czy jej zewnętrzne elementy nie uległy zniszczeniu. Maszynę parkujemy na równym podłożu, aby odciążyć ogumienie i osprzęt. Oczywiście zamykamy drzwi na klucz.

Dobrą praktyką jest tankowanie zbiornika paliwa do pełna, szczególnie w sytuacji, gdy maszyna ma spędzić mroźną noc na dworze. Polecamy również odłączanie masy.

Są to bardzo proste i oczywiste czynności obsługowe, które jednak znacznie zwiększają szansę na utrzymanie maszyny w dobrym stanie technicznym i jej bezawaryjną pracę między przeglądami.