Intensywnie eksploatowany sprzęt budowlany wymaga okresowej kontroli stanu technicznego, na szczęście nie wszystkim musi się zajmować wyspecjalizowany serwis. Bardzo pomocna przy utrzymaniu maszyny w dobrej kondycji jest także codzienna inspekcja dokonywana przez operatora. Proste czynności, wykonywane regularnie, mogą sumarycznie przynieść znakomite efekty.
Nawet bardzo doświadczony operator pewnego dnia może zostać oddelegowany do pracy na nieznanej sobie maszynie. Wówczas koniecznie należy zaznajomić go z instrukcją obsługi, a także zadbać, aby była ona obecna w kabinie.
Codzienna obsługa maszyny budowlanej polega w głównej mierze na regularnej kontroli stanu sprzętu, choćby wizualnej.
Operator powinien codziennie sprawdzać poziom płynów, stan widocznych elementów hydrauliki i sworzni. Ważna jest obserwacja ramy, tulei i okolic spawów, gdzie mogą pojawiać się pęknięcia. Pamiętamy oczywiście, żeby maszyna była czysta, bo tylko wtedy mamy szansę wychwycić wszelkie uszkodzenia i wycieki.
Po uruchomieniu silnika dobrze jest pozwolić mu na kilka minut pracy na wolnych obrotach. W tym czasie operator orientuje się, jaki jest stan wycieraczek, oświetlenia, pasów, sygnałów dźwiękowych.
Sytuacja, gdy maszyna ma wyjechać na drogę publiczną, to odpowiedni moment, aby zabezpieczyć osprzęt i oczyścić koła z błota.
Operator musi zwracać uwagę na wszelkie niepokojące zachowania maszyny, jak drgania, dymienie, dziwne hałasy – to wszystko może świadczyć o poważnej awarii, dlatego konieczne jest odpowiednio wczesne wezwanie serwisu.
Zwykle jeden operator obsługuje pojedynczą maszynę i dlatego można od niego wymagać utrzymania porządku w kabinie. Szczególnie istotne jest zabezpieczenie wszelkich luźnych przedmiotów, które mogłyby np. zablokować pedał gazu czy hamulca np. mniejsze narzędzia lub klucze, które powinno się umieścić w skrzynce, bądź innym pojemniku. Oleje i wszelkie inne płyny niezbędne dla pracy maszyny należy solidnie zamocować, aby nie walały się po kabinie. W takich warunkach pracuje się nie tylko wygodniej, ale też bezpieczniej.
Na koniec dnia operator powinien maszynę wyczyścić i jeszcze raz sprawdzić jej zewnętrzne elementy. Maszynę parkujemy na równym podłożu, aby odciążyć ogumienie i osprzęt i zamykamy drzwi na klucz.
Dobrą praktyką jest tankowanie zbiornika paliwa do pełna, szczególnie w sytuacji, gdy maszyna ma spędzić mroźną noc na dworze. Polecamy również odłączanie masy.
Są to bardzo proste i oczywiste czynności obsługowe, które jednak znacznie zwiększają szansę na utrzymanie maszyny w dobrym stanie technicznym i jej bezawaryjną pracę między przeglądami.