Jak powinna wyglądać codzienna obsługa maszyny budowlanej?
Intensywnie eksploatowany sprzęt budowlany wymaga okresowej kontroli stanu technicznego. Jednak nie wszystkim musi się zajmować wyspecjalizowany serwis. Bardzo pomocna w utrzymaniu maszyny w dobrej kondycji jest także codzienna inspekcja dokonywana przez operatora. Proste czynności sumarycznie mogą przynieść znakomite efekty – ważne jednak, aby pamiętać o nich każdego dnia.
Nowa maszyna? Nie zapomnij o instrukcji
Nawet bardzo doświadczony operator pewnego dnia może zostać oddelegowany do pracy na nieznanej sobie maszynie. Wówczas koniecznie należy zaznajomić go z instrukcją obsługi, a także zadbać, aby była ona obecna w kabinie.
Codzienna obsługa maszyny budowlanej polega w głównej mierze na regularnej kontroli stanu sprzętu, choćby wizualnej. Operator powinien codziennie sprawdzać poziom płynów, stan widocznych elementów hydrauliki i sworzni. Ważna jest obserwacja ramy, tulei i okolic spawów, gdzie mogą pojawiać się pęknięcia. Pamiętamy oczywiście, aby maszyna była czysta, bo tylko wówczas mamy szansę wychwycić wszelkie uszkodzenia i wycieki.
Gdy dzieje się coś niepokojącego
Po uruchomieniu silnika dobrze jest pozwolić mu na kilka minut pracy na wolnych obrotach. W tym czasie operator kontroluje stan wycieraczek, oświetlenia, pasów, sygnałów dźwiękowych. Jeśli maszyna ma wyjechać na drogę publiczną, jest to odpowiedni moment, aby zabezpieczyć osprzęt i oczyścić koła z błota.
Operator musi zwracać uwagę na wszelkie niepokojące zachowania maszyny. Drgania, dymienie, dziwne hałasy – to wszystko może świadczyć o poważnej awarii, dlatego konieczne jest odpowiednio wczesne wezwanie serwisu.
Porządek w kabinie
Zwykle jeden operator obsługuje jedną maszynę, dlatego można od niego wymagać utrzymania porządku w kabinie. Szczególnie istotne jest zabezpieczenie wszelkich luźnych przedmiotów, które mogłyby np. zablokować pedał gazu czy hamulca. Narzędzia, klucze – wędrują do skrzynki, a oleje należy umocować. W takich warunkach pracuje się nie tylko wygodniej, ale też bezpieczniej.
Na koniec dnia operator powinien maszynę wyczyścić i jeszcze raz sprawdzić, czy jej zewnętrzne elementy nie uległy zniszczeniu. Maszynę parkujemy na równym podłożu, aby odciążyć ogumienie i osprzęt. Oczywiście zamykamy drzwi na klucz.
Dobrą praktyką jest tankowanie zbiornika paliwa do pełna, szczególnie w sytuacji, gdy maszyna ma spędzić mroźną noc na dworze. Polecamy również odłączanie masy.
Są to bardzo proste i oczywiste czynności obsługowe, które jednak znacznie zwiększają szansę na utrzymanie maszyny w dobrym stanie technicznym i jej bezawaryjną pracę między przeglądami.