Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Kluczowe elementy układu napędowego współczesnej maszyny budowlanej

Kluczowe elementy układu napędowego współczesnej maszyny budowlanej

W XXI wieku od maszyny budowlanej wymaga się przede wszystkim wydajności i wysokiego komfortu pracy. Oba te czynniki w głównej mierze zależą od sprawności układu napędowego. Tworzy go kilka kluczowych elementów, których konstrukcja na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat została znacząco udoskonalona. Więcej o tym piszemy w naszym poradniku.

Przekładnia hydrostatyczna: czy jest się czego bać?

Przekładnia hydrostatyczna jest jednym z tych elementów, bez których naprawdę trudno jest sobie wyobrazić układ napędowy nowoczesnej maszyny, zwłaszcza ładowarki czy spycharki. To rozwiązanie zostało opracowane już w latach 60. XX wieku, ale obecnie stosowane przekładnie znacząco różnią się od swoich protoplastów.

Przekładnia hydrostatyczna wykorzystuje różnice ciśnień między pompą i silnikiem hydraulicznym. W przypadku maszyn kołowych moc jest przekazywana na układ różnicowy mostów za pośrednictwem skrzyni redukcyjnej. W maszynach gąsienicowych natomiast znajdziemy układ składający się z kilku pomp i silników hydraulicznych, a także dwóch lub więcej reduktorów.

Ponadto w przykładni hydrostatycznej stosuje się pompę układu otwartego lub zamkniętego. Różnica polega na tym, że w tej pierwszej strumień oleju jest kierowany do silnika hydraulicznego jazdy za pośrednictwem rozdzielacza.

Każdy właściciel nowoczesnej maszyny budowlanej docenia fakt, że przekładnia hydrostatyczna znacznie poprawia komfort pracy i przyczynia się do zwiększenia wydajności sprzętu. Nie brakuje jednak obaw o trwałość konstrukcji – część przedsiębiorców twierdzi wręcz, że to właśnie przekładnia jest elementem szczególnie zwiększającym awaryjność maszyny. Nie możemy się z tym zgodzić.

O tym, czy przekładnia hydrostatyczna będzie sprawiać problemy, w głównej mierze decyduje właściciel maszyny. Podstawą jest regularne serwisowanie układu i kontrolowanie jakości oleju hydraulicznego (nie może się przegrzewać, musi być idealnie czysty, należy pilnować jego stanu). Jakiekolwiek zaniedbania w tym zakresie zwiększają ryzyko awarii. Dlatego warto regularnie zlecać czynności serwisowe przy przekładni hydrostatycznej. Sprawny układ gwarantuje znakomite właściwości robocze maszyny, a także zmniejsza zużycie paliwa, opon i hamulców.

Automatyczna skrzynia biegów: wygoda, ale i wydajność

Automatyczna przekładnia nie jest dziś żadnym rarytasem. Można ją wręcz uznać za standardowe wyposażenie współczesnej maszyny budowlanej. Ten element układu napędowego ma ogromny wpływ na komfort pracy operatora, zwalniając go z obowiązku samodzielnego dobierania optymalnych przełożeń. Doświadczenie pokazuje, że elektronicznie sterowana skrzynia robi to lepiej i szybciej.

Automatyczna skrzynia biegów pełnię swoich możliwości pokazuje w trudnym terenie, kiedy to elektronika bez problemu znajdzie takie przełożenie, które umożliwi swobodne pokonanie np. trudnego podjazdu. Szczególnie dobrze działa to w ładowarkach kołowych, gdzie poza sprzęgłem hydrokinetycznym znajdziemy również reduktory.

Układ napędowy maszyny budowlanej XXI wieku jest zbudowany w taki sposób, aby z jednej strony gwarantować doskonałe parametry robocze, a z drugiej zapewnić operatorowi maksymalną wygodę pracy. Pamiętajmy jednak, że zaawansowana konstrukcja wymaga profesjonalnego serwisowania. Zbagatelizowanie tego oznacza poważne problemy.