Szybki powrót
Naprawa silnika - przykład koparki gąsienicowej Liebherr R 974 C
Remont takiej jednostki napędowej, jak silnik spalinowy, jest skomplikowanym procesem i wymaga dużego doświadczenia. Przede wszystkim wymaga wnikliwej diagnostyki już na etapie rozbiórki silnika.
Dlatego pierwszą czynnością, którą wykonują nasi fachowcy jest szczegółowa weryfikacja silnika, czyli sprawdzenie poszczególnych elementów i stanu ich zużycia.Kontroli poddane zostają w pierwszej kolejności elementy osprzętu silnika, a następnie cały układ korbowo-tłokowy. Dopiero po skrzętnie przeprowadzonej weryfikacji można przystąpić do dalszych prac.
Proces ten możemy zaprezentować na konkretnym przykładzie. W naszym warsztacie wykonano naprawę silnika Liebherr D9508 A7 pochodzącego z koparki gąsienicowej tego samego producenta o oznaczeniu modelowym R 974 C.
Jednostka od początku wskazywała na zły stan techniczny po intensywnej eksploatacji objawiający się znaczącym spadkiem mocy oraz niskim ciśnieniem oleju. Cały silnik wymagał gruntownej naprawy.
Prace remontowe dotyczące bazy silnika obejmowały wymianę części eksploatacyjnych , które zapewniają poprawne działanie silnika. Wymieniono m.in. tuleje, tłoki, pierścienie, sworznie z zabezpieczeniami, a ponadto panewki główne, panewki korbowodowe, tulejki korbowodowe, panewki wałka rozrządu.
Blok silnika został wnikliwie sprawdzony przez naszych mechaników i został zakwalifikowany do ponownego użycia. Wał korbowy oraz wałek rozrządu po szczegółowych pomiarach oraz przeprowadzeniu procesu polerowania mieściły się w górnym zakresie tolerancji.
Zostały więc ponownie wykorzystane przy złożeniu silnika. Należy nadmienić, że szlifowanie wału należy traktować jako opcję ostateczną w sytuacji, gdy nie ma możliwości wyprowadzenia śladów zużycia metodą polerowania lub kiedy zużycie nie mieści się w granicach tolerancji.
Do złożenia bazy wykorzystane zostały korbowody po regeneracji (które przechodziły proces wymiany tulejek i kątowania) oraz zregenerowane głowice. Zastąpiono zużyte pompy oleju nowymi egzemplarzami.
Po złożeniu bazy silnika przystąpiliśmy do zamontowania nowych wtryskiwaczy i pompy wysokiego ciśnienia w układzie paliwowym. W układzie chłodzenia poddano regeneracji pompę wody i wymieniono termostaty na nowe.
Innymi częściami, które poddano regeneracji były turbosprężarki i rozrusznik. Całość została wyposażona w nowy komplet uszczelniaczy, uszczelnień i filtrów, a zwieńczeniem pracy był test jednostki i wstępne jej dotarcie na naszej hamowni silnikowej.
Wykonaliśmy wiele podobnych napraw silników pochodzących z maszyn Liebherr, ale również i innych producentów. Silniki po naszej naprawie są testowane, aby upewnić się, że wszystko działa poprawnie.
Tym sposobem staramy się minimalizować ryzyko dla klienta, że po montażu coś nie będzie sprawne.
Remonty silników - wnioski końcowe i garść porad co do dalszego użytkowania
Najlepszym podsumowaniem powyższego przypadku powinny być wskazówki, co do eksploatacji tego typu maszyny, aby uniknąć w przyszłości podobnej i kosztownej naprawy. Prezentujemy kilka krótkich porad, co do obsługi pojazdów i ich konserwacji:
- regularne przeglądy,
- unikać długotrwałego biegu na wolnych obrotach (Obecnie sugeruje się, żeby silnik nie pracował na biegu jałowym dłużej jak 5 min), gdyż może to prowadzić do nadmiernego zużycia i powstawania nagarów (są to osady węglowe gromadzące się wewnątrz silnika spalinowego),
- unikać gwałtownych zmian obciążenia,
- umożliwić silnikowi nagrzanie się przed przystąpieniem do pracy,
- zachować czystość wokół silnika, usuwać nagromadzony brud, zanieczyszczenia, nadmiar oleju i paliwa,
- unikać przeciążenia, używać wysokiej jakości oleju i paliwa zgodnie z zaleceniami producenta.
Pamiętajmy, że powyższe wskazówki są bardzo ogólne i każdy sprzęt ma swoją specyfikę. Najlepiej zawsze, w razie jakiś wątpliwości, zastosować się do zaleceń producenta, a w przypadku wystąpienia poważnych problemów w działaniu skontaktować z profesjonalnym serwisem.
Kategorie
Często przeglądane