Szybki powrót
Innowacje w branży - wozidło dla górnictwa zasilane ogniwem wodorowym od Komatsu i GM
Firma General Motors wraz z japońskim gigantem branży Komatsu łączą wysiłki w celu opracowania modułu zasilania ogniwem wodorowym dla wozidła technologicznego wykorzystywanego w przemyśle górniczym. Komatsu 930E to potężna maszyna wykorzystywana w górnictwie, która oprócz tradycyjnej jednostki diesla, wspierana jest napędem elektrycznym.
Seria maszyn ma zostać rozwinięta o technologię opartą na zasilaniu poprzez ogniwa wodorowe, a wszystko to jest spowodowane ambitnymi założeniami Komatsu odnośnie dekarbonizacji i redukcji spalania swoich produktów.
Ambitne cele Komatsu
W skali globalnej japońska firma planuje zmniejszyć swoją emisją o 50% i zamierza to zrobić do roku 2030, a całkowitą neutralność klimatyczną planuje osiągnąć w 2050. Ambitne plany mają być realizowane dzięki takim właśnie inwestycjom w technologie oraz optymalizację zużycia zasobów w fabrykach i halach produkcyjnych Komatsu.
Jak działają ogniwa wodorowe?
Jaki proces zatem jest wykorzystywany w ogniwach wodorowych? Energię elektryczną uzyskuje się poprzez przekształcenie energii chemicznej wytworzonej w reakcji wodoru i tlenu, a proces ten nazywa się elektrolizą wodoru. Ta zaawansowana technologia pozyskiwania energii pozwala na szybkie tankowanie wodoru i długotrwałe działanie pojazdu bez konieczności częstego ładowania.
Dzięki temu, wozidło może efektywnie działać w trudnych warunkach górniczych, zapewniając nie tylko wydajność, ale również minimalizując negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Bilans technologii zasilania ogniwami wodorowymi
Największa zaletą zasilania ogniwem wodorowym jest oczywiście czystość całego procesu - brak emisji szkodliwych gazów i szybkie tankowanie wodoru. Sporym wyzwaniem dla tej technologii jest stworzenie skutecznego sposobu magazynowania energii z elektrolizy, ale transport wodoru i całościowy koszt przedsięwzięcia również są istotnymi problemami.
Kiedy pierwszy model maszyny?
Pierwsze testy prototypu tego innowacyjnego wozidła mają się odbyć w połowie lat dwudziestych XXI wieku. Prototypowy pojazd górniczy ma być zasilany przez 2 jednostki GM Hydrotec o mocy ponad 2 megawatów.
General Motors, będąc liderem w badaniach nad alternatywnymi technologiami zasilania, wraz z Komatsu podejmuje kolejny krok w inwestycjach w technologie przyszłości, takie jak akumulatory litowo-jonowe i ogniwa wodorowe. Ta współpraca stanowi przykład synergii między globalnymi graczami w dążeniu do tworzenia bardziej zrównoważonych rozwiązań dla przemysłu i środowiska naturalnego.
Kategorie
Często przeglądane