Szybki powrót
Wstęp
Błędny montaż jak również eksploatacja mogą spowodować niepoprawną pracę silnika spalinowego a nawet jego trwałe uszkodzenie. Poniższe zestawienie jest listą przypadków z którą spotkaliśmy się osobiście w naszej pracy.
Nieszczelny układ dolotowy, brak filtra powietrza (Zagrożenie dla silnika: Bardzo wysokie)
Praca silnika na nie przefiltrowanym powietrzu może spowodować jego trwałe uszkodzenie. Jako przykład może posłużyć silnik marki Perkins 1006-6T (YB) zamontowany w maszynie Fuchs MH350. Od wykonanego remontu mineło około 30 mth jednak silnik w tym czasie drastycznie "osłabł", gdyż silnik pracował bez filtru powietrza. Spowodowało to zatarcie silnika na tulejach/tłokach, zużycie zaworów w głowicy oraz uszkodzenie turbosprężarki.
Przeciwdziałanie:
- Założenie prawidłowego filtra powietrza
- Sprawdzenie linii łączącej filtr z silnikiem (w dłuższym przedziale czasu nieszczelność może spowodować podobny efekt jak całkowity brak filtra)
- Regularna inspekcja układu dolotowego
Zatkany filtr powietrza (Zagrożenie dla silnika: Średnie)
Praca silnika na częściowo zatkanym filtrze powietrza może objawiać się małą mocą oraz dymieniem na czarno. Przy dłuższej eksploatacji silnika przy niedoborze powietrza może gromadzić się nagar na tłokach, wpływając na szybsze zużycie silnika. W tym przypadku do usunięcia objawów wystarczy wymienić filtr powietrza na nowy.
Praca przy niewystarczającej ilości oleju silnikowego
Niedobór oleju silnikowego może bardzo szybko doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika spalinowego. Przyczyn zatarcia silnika spalinowego w wyniku braku smarowania może być kilka:
- Nie zalanie filtra oleju po jego wymianie,
- uruchomienie silnika podczas wymiany oleju (przy braku oleju),
- uszkodzenie węża na linii olejowej (bardzo często spotykane w silnikach Perkins 1006-6T),
- praca przy zbyt małym stanie oleju (operator powinien regularnie sprawdzać stan oleju silnikowego),
- praca na zbyt niskim ciśnieniu oleju
- praca przy zbyt dużym przechyle maszyny
Niedrożna wentylacja skrzyni korbowej (Zagrożenie dla silnika: wysokie)
Niedrożność na odmie może spowodować uszkodzenie silnika. Przykładem może być silnik Caterpillar 3054E (5HK). W tym typie odma jest montowana na pokrywie klawiatury oraz posiada dodatkowy filtr, który często ulega zatkaniu.
Objawem niedrożnej odmy jest m.in. "wyrzucanie" oleju przez silnik, wydmuchiwanie bagnetu a nawet niebieski dym podczas pracy. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że uszkodzenie turbosprężarki może spowodować wyciek oleju na kolektor ssący silnika co z kolei doprowadzi do jego spalania. Praca na mieszance oleju silnikowego oraz paliwa może doprowadzić do trwałych uszkodzeń.
Kategorie
Często przeglądane