Szybki powrót
Ten temat bywa najpowszechniejszą przyczyną bólu głowy operatora maszyny.
Nieprawidłowo rozpoznane usterki silnika mogą doprowadzić do bardzo kosztownej awarii, co w konsekwencji powoduje unieruchomienie urządzenia i poważne straty finansowe. Jak zdiagnozować silnik maszyny budowlanej i czy zawsze niedomagania motoru wiążą się z bardzo kosztowną naprawą? Zapraszamy do naszego poradnika.
Ciśnienie oleju – przyda się dokumentacja techniczna
Najczęstsze problemy z silnikiem maszyny budowlanej dotyczące utrudnionego rozruchu, nieszczelności, wycieków i dziwnymi odgłosów. Żadnej z takich oznak nie należy bagatelizować! Usterka może się wiązać z drobnym zaniedbaniem, ale równie dobrze z koniecznością wezwania specjalistycznego serwisu.
Tym od czego zawsze należy rozpocząć diagnozowanie silnika jest sprawdzenie ciśnienia oleju. Może być z tym pewien kłopot, ponieważ prawidłowe wartości różnią się w zależności od konkretnego motoru.
W wielu przypadkach minimalne ciśnieniem oleju oscyluje w okolicach wartości 1 bara, dla przykładu dwa dość popularne przypadki - pierwszy to silniki spalinowe marki Liebherr, które wymagają minimalnej wartości 1.5 bara.
Drugim przykładem jest dość popularna jednostki Cumminsa o pojemności 5.9 litra, które wymagają ciśnienie powyżej 0,8 bara, gdzie w maszynach Liebherr przy takiej wartości mamy już do czynienia ze stanem krytycznym.
Jeśli nie wiecie, jak zdiagnozować silnik maszyny budowlanej pod kątem ciśnienia oleju, sięgnijcie do dokumentacji technicznej urządzenia.
Sumienny serwis to podstawa
Żaden porządny silnik nie powinien ulegać nagłej i kosztownej awarii. Realia są jednak takie, że na co dzień brakuje czasu na dokonywanie sumiennych przeglądów. Stąd biorą się późniejsze problemy.
Jeśli więc zauważymy, że np. silnik zaczyna dymić na czarno, zacznijmy od sprawdzenia podstawowych elementów, na czele z filtrem powietrza. Zapchany może dawać właśnie taki efekt. Poza tym dymienie może być spowodowane niesprawną pompą wtryskową, niesprawnymi wtryskiwaczami, niesprawnym układem rozrządu.
Pamiętajmy więc, aby regularnie sprawdzać wszystkie, nawet podstawowe elementy silnika i jego osprzętu. W wielu sytuacjach pozwoli to uniknąć kosztownych napraw.
Jak zdiagnozować silnik maszyny budowlanej, który źle pracuje?
Najczęstsze problemy z silnikiem dotyczą utrudnionego rozruchu. Może być to spowodowane awarią układu paliwowego, ale równie dobrze zużyciem pompy wtryskowej czy zapchanymi filtrami paliwa i powietrza. Częstą przyczyną jest także po prostu zanieczyszczone paliwo.
Jeśli silnik źle pracuje po odpaleniu i brakuje mu mocy, warto poszukać nieszczelności w układzie paliwowym. W bardziej skomplikowanych przypadkach trzeba przyjrzeć się kondycji turbosprężarki czy sterownikowi gazu. Podobny efekt da także nieszczelność intercoolera.
Gdy silnik po uruchomieniu i przepracowaniu krótkiej chwili nagle gaśnie, może to oznaczać zapowietrzenie układu paliwowego lub zapchanie jednego z filtrów.
Kategorie
Często przeglądane