Szybki powrót
Kontynuując cykl poradników serwisowych, które mają na celu pomóc w dobrym przygotowaniu maszyny budowlanej do zimy, po raz kolejny prezentujemy wykonany przez nas serwis, tym razem koparki kołowej Liebherr A314.
Co się psuje w hydraulice zimą - jak zabezpieczyć pompy i inne podzespoły hydrauliczne przed mrozem?
Zaczynamy, jak zwykle, od wymiany filtrów i mogłoby się wydawać, że w tej sprawie powiedziano i napisano już wszystko. Natomiast, mimo tego, ciągle można się spotkać z dość obojętnym podejściem do tej kwestii. Dzięki przestrzeganiu zalecanych przez producenta interwałów wymiany filtrów hydraulicznych, można ustrzec się przed poważną awarią całego układu.
Dlaczego jest to takie ważne? Wyobraźmy sobie taką sytuację, że wszystkie opiłki i zanieczyszczenia nagromadzone w zaworach obejściowych (bypass valve), w filtrze hydraulicznym zostają przemieszczone do pompy i dalej poprzez przewody do całego układu hydraulicznego. Nie potrzeba dużej wyobraźni, aby sobie uzmysłowić do czego może to doprowadzić. Często kiepski stan pompy hydraulicznej jest bezpośrednio spowodowany zaniedbaniem kwestii regularnej wymiany filtrów.
Do dość powszechnych błędów popełnianych podczas eksploatacji maszyny dodajmy jeszcze dorywcze dolewanie oleju hydraulicznego. Nie jest to najlepsza praktyka z tego względu, że olej hydrauliczny obecny w naszej maszynie może mieć zupełnie inne parametry jakości niż ten dolewany. Mieszanie olejów może spowodować spadek wydajności komponentów hydraulicznych w maszynie budowlanej.
Najlepszą praktyką jest regularne sprawdzenie poziomu i jakości oleju hydraulicznego oraz przeprowadzanie jego pełnej wymiany zgodnie z harmonogramem zaleconym przez producenta maszyny. Innym sposobem na przedłużenie żywotności oleju hydraulicznego jest jego filtracja - o całym procesie można przeczytać w traktującym o nim artykule.
Zadbajmy też o silnik naszej maszyny
Sprawdźmy na początek stan oleju silnikowego, a więc wyciągamy bagnet, przecieramy go szmatką i wkładamy ponownie. Orientujemy się, jaki jest poziom oleju na bagnecie - powinien się znajdować między znacznikiem “MIN” i “MAX”. Warto zainteresować się również stanem płynu w układzie chłodzenia silnika spalinowego maszyny budowlanej. W obliczu nadchodzących mrozów możemy sprawdzić temperaturę zamarzania tego płynu.
Jest to ważne, ponieważ zamarznięty płyn chłodniczy może doprowadzić do poważnych szkód w silniku - nawet do rozsadzenia chłodnicy. Pomiar temperatury zamarzania nie stanowi większego problemu i można go wykonać przy pomocy taniego oraz prostego w użyciu testera. W istocie sprawdzamy w ten sposób gęstość samej cieczy, gdyż to od niej zależy temperatura zamarzania. Pamiętajmy, aby przed sprawdzeniem cieczy silnik był zimny, gdyż w przeciwnym wypadku ryzykujemy poparzeniem ciała.
Możemy dodatkowo zorientować się jak wygląda kwestia związana z układem paliwowym, a dokładnie, czy czasem nie znajduje się w nim woda. Zanieczyszczone paliwo zmniejsza wydajność spalania, co może prowadzić do spadku mocy maszyny. Urządzeniem odpowiedzialnym za usuwanie wody z układu paliwowego maszyny budowlanej jest separator wody.
Dzięki znajdującemu się wewnątrz filtrowi, woda zostaje wydzielona i zgromadzona w komorze zbiorczej na dnie separatora. W nowszych modelach maszyn budowlanych możemy znaleźć wskaźnik, na którym wyraźnie widać odfiltrowaną z paliwa wodę. Można się w ten sposób zorientować, czy rzeczywiście wszystko działa prawidłowo, jeżeli ciecz w separatorze wydaje się być zanieczyszczona i gęsta, to trzeba sprawę skonsultować z serwisem.
Przy paliwie jeszcze zostając, pragniemy zwrócić uwagę, że jeżeli decydujemy się na wymianę paliwa na zimowe to lepiej zatankować je w całości, a nie stosować dopełniacze, czyli półśrodki, których skuteczność może być znacznie mniejsza od parametrów typowego paliwa przeznaczonego do korzystania w okresie mrozów.
Jest to o tyle istotne, że olej napędowy zawiera w sobie związki parafinowe, które w niskich temperaturach zaczynają się krystalizować w toku naturalnego procesu, ale tworzące się w ten sposób większe cząsteczki mogą odkładać się w filtrze paliwa, blokując jego przepływ, co w efekcie może doprowadzić do problemów z odpaleniem maszyny budowlanej. Zwłaszcza paliwo letnie jest podatne na tego typu okoliczność, gdyż nie jest dostosowane do niskich temperatur i dlatego zaleca się jego wymianę na paliwo odporne na krystalizację parafiny. Wspomniane tutaj dopełniacze mogą być niewystarczające i lepiej nie ryzykować.
Co jeszcze możemy zabezpieczyć przed zimą?
Oczywistością jest sprawdzenie akumulatora, w warunkach zimowych należy dbać o jego pełne naładowanie i izolację, aby maszyna działała prawidłowo. Maszyny posiadające centralny układ smarowania powinny zostać sprawdzone również pod tym względem - mowa o jakości smaru. W zimie dni są krótsze i szybciej robi się ciemno, dlatego podkreślamy, aby nie lekceważyć oświetlenia - reflektory robocze, sygnały ostrzegawcze i inne elementy oświetleniowe powinny być w pełni sprawne.
Kategorie
Często przeglądane