W świecie maszyn budowlanych trudno o bardziej znany widok niż potężny spych Caterpillar.

Model Cat D6N, ważący blisko 20 ton, to maszyna wykorzystywana na placach budów i w pracach ziemnych na całym świecie. Jego sercem jest silnik Caterpillar C6.6 – sześciocylindrowa jednostka o pojemności 6,6 litra, z układem Common Rail i mocą około 111 kW. Choć trwały, również on wymaga co pewien czas kapitalnego remontu.

Pierwsze objawy i demontaż silnika

Do naszego warsztatu trafiła spycharka z podejrzeniem poważnej awarii silnika. Po wstępnych oględzinach zdecydowaliśmy się na jego demontaż. Proces rozpoczęliśmy od:

Maszyny tej klasy często pracują w trudnych warunkach, co skutkuje silnym zanieczyszczeniem jednostki. W tym przypadku zabrudzenia były wyjątkowo intensywne.

Wyciąganie i weryfikacja silnika

Po odłączeniu od skrzyni biegów i zabezpieczeniu wszystkich przewodów udało się bezpiecznie wyjąć silnik. Następnie trafił on na warsztat, gdzie został dokładnie umyty i rozebrany na części pierwsze. Podczas weryfikacji sprawdziliśmy m.in. stan tłoków, głowicy oraz układu rozrządu. Już na tym etapie można było wyłapać wiele usterek niewidocznych przy codziennej eksploatacji.

Proces remontu – krok po kroku

Remont silnika Caterpillar C6.6 obejmował pełny zakres prac:

Każdy element był dokładnie czyszczony i smarowany przed montażem, a pierścienie tłokowe ustawione zgodnie z wytycznymi producenta.

Montaż w maszynie i dodatkowe prace

Po zakończeniu remontu i testach na hamowni silnik wrócił do spycharki. Podczas montażu wykonaliśmy również dodatkowe prace serwisowe:

Efekt końcowy

Silnik został uruchomiony i sprawdzony pod pełnym obciążeniem. Parametry pracy odpowiadały wartościom wzorcowym, a maszyna wróciła do klienta w pełni sprawna i gotowa na kolejne lata pracy.

Cały film do zobaczenia tutaj.