Szybki powrót
Jak o nią dbać, aby uniknąć przedwczesnej awarii?
Nikt nie ma wątpliwości, że stan skrzyni biegów ma ogromny wpływ na sprawność i wydajność całej maszyny budowlanej.
W sezonie łatwo jest zapomnieć o konieczności regularnego serwisowania przekładni, a tymczasem dopilnowanie podstawowych czynności eksploatacyjnych może znacznie wydłużyć okres bezawaryjnej pracy skrzyni biegów.
Na co warto zwrócić szczególną uwagę? O tym piszemy w naszym poradniku.
Zaczynamy od wymiany oleju przekładniowego
To podstawa, ale okazuje się, że wielu właścicieli maszyn czeka z wymianą oleju do końca sezonu, a to może się bardzo źle skończyć. Pamiętajmy, że maszyna pracuje w niekorzystnych warunkach, a sama przekładnia musi znosić ekstremalne obciążenia, a w związku z tym rozsądnie jest zwiększyć częstotliwość wymiany oleju.
Zwracamy również uwagę na konieczność stosowania oleju spełniającego normy producenta maszyny (informację na ten temat można znaleźć w dokumentacji sprzętu lub uzyskać ją w serwisie specjalizującym się w naprawach skrzyń biegów).
Oczywiście niezbędne jest także regularne kontrolowanie stanu oleju przekładniowego, a jeśli operator zauważy jakiekolwiek wycieki, powinien to natychmiast zgłosić, ponieważ wymiana uszczelnień zawsze jest o wiele mniej kosztowna, niż naprawa całej skrzyni.
Kolejną ważną kwestią jest kontrola ciśnienia na sprzęgło i zmiennik, ale tę czynność najlepiej będzie zlecić specjalistycznemu serwisowi, a „przy okazji” mechanik może sprawdzić stan krzyżaków – jeśli odnotuje luzy, to te elementy należy wymienić.
Drobiazgi, które mogą spowodować katastrofę
Na bezawaryjną pracę przekładni największy wpływ ma operator i to on może w porę odnotować niepokojące objawy oraz zgłosić je przełożonemu, a to pozwoli uniknąć kłopotliwej usterki.
Operator nie może lekceważyć hałasów dobiegających od strony napędu, szarpania przy zmianie biegów czy alarmów wyświetlających się w kabinie. Należy pamiętać. że nawet najtrwalsza przekładnia nie jest w stanie wytrzymać nieprawidłowej eksploatacji.
Dlatego pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach:
- Nigdy nie zmieniamy kierunku jazdy, gdy maszyna jest jeszcze w ruchu.
- Nie zmieniamy biegów z terenowych na szosowe (i odwrotnie) oraz nie załączamy napędu na cztery koła, zanim nie zatrzymamy maszyny.
- Przełożenia zawsze dobieramy w zależności od obciążenia maszyny i ukształtowania terenu.
- Nie ruszamy gwałtownie nierozgrzaną maszyną - po porannym odpaleniu warto pozwolić silnikowi popracować 5 minut na wolnych obrotach.
Zaniechanie wymienionych czynności zawsze prowadzi do identycznego finału: kosztownej awarii i unieruchomienia maszyny na dłuższy czas.
Nie są to szczególnie skomplikowane zasady i każdy może je łatwo zapamiętać, a na sam koniec warto jeszcze zaznaczyć, że podstawa to regularne i rzetelne serwisowanie przekładni.
Kategorie
Często przeglądane