W świecie coraz bardziej skomplikowanych rozwiązań technologicznych, silnik Volvo D7D jawi się jako ostatni bastion niezawodności i solidności konstrukcyjnej. W naszym najnowszym materiale wideo przyglądamy się mu z bliska – zapraszamy na unboxing tej wyjątkowej jednostki napędowej.
Konstrukcja, która wciąż robi wrażenie
Volvo D7D to silnik, który wbrew pozorom ma sporo wspólnego z jednostkami Deutz – to ich konstrukcja była punktem wyjścia, a Volvo dokonało modyfikacji dostosowanych do własnych potrzeb. Co wyróżnia tę jednostkę?
- Układ paliwowy oparty na pompkach z dodatkowymi cewkami.
- Sterowanie dawkowaniem paliwa za pomocą listwy paliwowej i komputera, bez technologii Common Rail.
- Tradycyjne wtryskiwacze oraz klasyczne sterowanie przez wałek rozrządu.
To wszystko sprawia, że silnik ten jest ostatnim przedstawicielem solidnych, analogowych rozwiązań.
Dopracowana konstrukcja i czujnikowa precyzja
Choć D7D to konstrukcja mechaniczna, nie brakuje w niej czujników – szczególnie w wersjach z koparek gąsienicowych:
- Intercooler, turbosprężarka i kolektor ssący stanowią rozbudowany układ dolotowy.
- Czujnik obrotów przy pompie oleju umożliwia precyzyjne sterowanie pracą silnika.
- Odma silnika jest połączona z kolektorem ssącym – dla spełnienia wymogów ekologicznych.
Dzięki temu silnik był gotowy na nowe wyzwania, nie tracąc jednocześnie swojej klasycznej duszy.
Dlaczego warto unikać następcy – Volvo D7E?
W materiale porównujemy także D7D z jego następcą – silnikiem D7E, który został wyposażony w układ Common Rail. Niestety, z tą nowoczesnością przyszły też problemy:
- Tuleje cylindrów opadają w bloku, co prowadzi do wypalania uszczelek pod głowicą.
- Dochodzi do przedmuchów kompresji do układu chłodzenia.
- Trwałość i niezawodność nie są już na tym samym poziomie.
W filmie pokazujemy dokładnie, na czym polega ta wada – na przykładzie innego, ale bardzo podobnego bloku silnika.
Podsumowanie: ostatni „dobry” silnik Volvo?
Silnik Volvo D7D to konstrukcja, która wciąż zyskuje uznanie mechaników i operatorów maszyn ciężkich. Łączy mechaniczne rozwiązania z podstawowym opomiarowaniem, a jednocześnie unika typowych problemów związanych z Common Rail.
Zobacz cały unboxing silnika Volvo D7D na naszym kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=416ebeWsiNw