Maszyny budowlane to skomplikowane układy hydrauliczne i mechaniczne, w których jedna usterka często pociąga za sobą kolejne problemy.
Tak właśnie było w przypadku ładowarki Volvo L220E, która trafiła do naszego serwisu. Operator zgłaszał trudności z hamulcami oraz nieprawidłową pracę wentylatora chłodnicy. Jak się okazało – te dwa problemy były ze sobą ściśle powiązane.
Objawy awarii – niskie ciśnienie hamulca i brak pracy wentylatora
Podczas jazdy maszyna zgłaszała komunikaty o niskim ciśnieniu hamulców. Co gorsza, po rozgrzaniu pojawił się problem z rozblokowaniem hamulca ręcznego. Jednocześnie system nie uruchamiał prawidłowo wentylatora chłodnicy.
Dlaczego?
Układ w Volvo L220E działa w ten sposób, że w pierwszej kolejności pompa hydrauliczna musi nabić odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym. Dopiero po osiągnięciu właściwego poziomu olej jest kierowany do wentylatora. Jeżeli ciśnienie nie zostanie dobite, wentylator nie otrzyma zasilania i nie rozpocznie pracy.
Diagnostyka układu hydraulicznego
Pierwsze pomiary manometrami szybko wykazały, że pompa nie była w stanie nabić ciśnienia powyżej 100 barów, podczas gdy prawidłowe wartości powinny wynosić 130–140 bar. Dopiero dodanie gazu i zwiększenie wydajności pompy pozwalało osiągnąć właściwe ciśnienie – ale w praktyce oznaczało to, że pompa jest wyeksploatowana i nie spełnia swojej roli.
Demontaż pompy i weryfikacja w warsztacie
Po spuszczeniu oleju i zdemontowaniu elementów kabiny uzyskaliśmy dostęp do zespołu pomp hydraulicznych. Interesowała nas ta najmniejsza – odpowiedzialna właśnie za układ hamulców i wentylator.
Rozbiórka ujawniła poważne zużycie:
- płyta sterująca – mocno wyeksploatowana, wyczuwalne rowki,
- cylinder współpracujący – z widocznymi śladami zużycia,
- panewki – zniszczona warstwa teflonowa, konieczna wymiana,
- tłok sterujący i elementy korpusu – mocno wytarte.
W takim stanie pompa nie była w stanie generować odpowiedniego ciśnienia.
Decyzja – wymiana na nową pompę
Po konsultacji z klientem zapadła decyzja o wymianie pompy na nową, dostępną od ręki w naszym magazynie. Dla właściciela liczył się czas – maszyna była potrzebna w codziennej pracy, dlatego wybór nowego podzespołu był najlepszym rozwiązaniem.
Montaż i efekt końcowy
Po zamontowaniu nowej pompy i odpowietrzeniu układu wykonaliśmy testy. Wynik?
- ciśnienie hamulców szybko nabiło do 153 barów,
- układ prawidłowo przełączał się na wentylator,
- wentylator reagował na temperaturę i zwiększał obroty zgodnie z założeniami.
Ładowarka Volvo L220E wróciła do pełnej sprawności, a operator może bezpiecznie korzystać z maszyny.
Podsumowanie
Awaria w ładowarce Volvo L220E pokazała, jak mocno układ hamulców i wentylator chłodnicy są ze sobą powiązane. Spadek ciśnienia w pompie hamulcowej automatycznie wpływa na działanie wentylatora. W tym przypadku jedynym rozwiązaniem była wymiana zużytej pompy hydraulicznej.
Cały film do zobaczenia tutaj.