Szybki powrót
Układy napędowe - podstawowe informacje
W XXI wieku od maszyny budowlanej wymaga się przede wszystkim wydajności i wysokiego komfortu pracy, oba te czynniki w głównej mierze zależą od sprawności układu napędowego.
Tworzy go kilka kluczowych elementów, których konstrukcja na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat została znacznie udoskonalona - więcej o tym piszemy w naszym poradniku.
Przekładnia hydrostatyczna - zasada działania
Przekładnia hydrostatyczna jest jednym z tych elementów, bez których naprawdę trudno jest sobie wyobrazić układ napędowy nowoczesnej maszyny, zwłaszcza ładowarki czy spycharki.
To rozwiązanie techniczne zostało opracowane już w latach 60. XX wieku, ale obecnie stosowane przekładnie znacząco różnią się od swoich protoplastów.
Sposób działania przekładni hydrostatycznej opiera się na wykorzystaniu różnicy ciśnień między pompą i silnikiem hydraulicznym.
Wykorzystanie przekładni hydrostatycznej
Przenosząc teorię na praktykę - w przypadku maszyn kołowych moc jest przekazywana na układ różnicowy mostów za pośrednictwem skrzyni redukcyjnej, a w maszynach gąsienicowych znajdziemy układ składający się z kilku pomp i silników hydraulicznych oraz dwóch lub więcej reduktorów.
Warto także wspomnieć, że w przekładni hydrostatycznej stosuje się pompę układu otwartego lub zamkniętego - różnica polega na tym, że w pierwszym typie strumień oleju jest kierowany do silnika hydraulicznego jazdy za pośrednictwem rozdzielacza.
Każdy właściciel nowoczesnej maszyny budowlanej z pewnością doceni fakt, że przekładnia hydrostatyczna może znacznie poprawić komfort pracy i przyczynić się do zwiększenia wydajności sprzętu.
Nie brakuje jednak obaw o trwałość konstrukcji – część użytkowników twierdzi wręcz, że to właśnie przekładnia jest elementem szczególnie narażonym na niespodziewaną awarię.
Użytkowanie i konserwacja przekładni hydrostatycznej
Na takie twierdzenia trzeba jednak odpowiedzieć: to zależy. O tym bowiem, czy przekładnia hydrostatyczna będzie sprawiać problemy, w głównej mierze decyduje właściciel maszyny i sposób jej użytkowania.
Podstawą jest regularne serwisowanie układu i kontrolowanie jakości oleju hydraulicznego (nie może się przegrzewać, musi być idealnie czysty, należy pilnować jego stanu).
Jakiekolwiek zaniedbania w tym zakresie zwiększają ryzyko awarii, dlatego warto regularnie zlecać czynności serwisowe przekładni hydrostatycznej. Sprawny układ gwarantuje znakomite właściwości robocze maszyny, a także zmniejsza zużycie paliwa, opon i hamulców.
Automatyczna skrzynia biegów: wygoda, ale i wydajność
Automatyczna przekładnia nie jest dziś żadnym rarytasem, a można ją wręcz uznać za standardowe wyposażenie współczesnej maszyny budowlanej.
Ten element układu napędowego ma ogromny wpływ na komfort pracy operatora, zwalniając go z obowiązku samodzielnego dobierania optymalnych przełożeń, doświadczenie zaś pokazuje, że elektronicznie sterowana skrzynia robi to lepiej, szybciej i bardziej precyzyjnie.
Automatyczna skrzynia biegów pełnię możliwości pokazuje w trudnym terenie, kiedy to elektronika bez problemu znajdzie takie przełożenie, które umożliwi swobodne pokonanie np. trudnego podjazdu - szczególnie dobrze działa to w ładowarkach kołowych, gdzie poza sprzęgłem hydrokinetycznym znajdziemy również reduktory.
Układy napędowe współczesnych maszyn budowlanych jest zbudowany w taki sposób, aby z jednej strony gwarantować doskonałe parametry robocze, a z drugiej zapewnić operatorowi maksymalną wygodę pracy.
Pamiętajmy jednak, że zaawansowana konstrukcja wymaga profesjonalnego serwisowania, którego nie należy lekceważyć, aby nie doprowadzić właśnie do niepotrzebnych awarii i przestojów.
Kategorie
Często przeglądane