W dobie elektronicznych sterowników, skomplikowanych układów paliwowych i coraz bardziej złożonych silników, seria Cummins BT – szczególnie modele 4BT 3.9 i 6BT 5.9 – wciąż budzi szacunek. To jednostki, które zasłużenie zyskały miano niezniszczalnych. W tym artykule przybliżamy ich budowę, typowe zastosowania oraz cechy, które sprawiają, że nawet po latach pracy są cenione przez mechaników i operatorów na całym świecie.
Historia Cummins – ponad 100 lat niezawodności
Marka Cummins powstała w 1919 roku, a więc ma już ponad 100 lat doświadczenia w budowie silników spalinowych. Założona przez mechanika Clessie Cumminsa i bankiera Williama Irwina firma, od początku stawiała na innowacje i solidność. Seria BT (B-Series) to jedno z jej najbardziej rozpoznawalnych dzieł.
Cummins 4BT 3.9 – kompaktowy, ale mocny
Silnik 4BT to czterocylindrowa jednostka o pojemności 3.9 litra. Charakteryzuje się prostą budową i wielką wszechstronnością – spotkamy go zarówno w maszynach rolniczych, jak i samochodach dostawczych czy sprzęcie budowlanym.
Co go wyróżnia?
- Pompa wtryskowa rzędowa – zazwyczaj stosowana w wersjach o wyższej mocy.
- Modułowa budowa – łatwa adaptacja do różnych zastosowań (inne misy olejowe, łapy silnika, kolektory).
- Różne warianty turbosprężarki – od klasycznej wersji wolnossącej, przez rozwiązania z intercoolerem, aż po modele z wastegatem.
6BT 5.9 – większy brat z jeszcze większym potencjałem
Większa wersja, 6BT, ma sześć cylindrów i pojemność 5.9 litra. Obie jednostki dzielą wiele cech wspólnych – układ chłodzenia, konstrukcję bloku (monoblok), a także legendarne wręcz osiągi w kategorii trwałości. Te silniki bez problemu osiągały milion kilometrów przebiegu, o ile były odpowiednio serwisowane.
Typowe zastosowania
Silniki z serii BT były montowane:
- w ciągnikach i maszynach rolniczych,
- w koparkach i sprzęcie budowlanym,
- w samochodach dostawczych (np. znane w USA jako Bread Truck Engines),
- a nawet w pojazdach wojskowych.
To właśnie pierwotne militarne przeznaczenie stało się inspiracją dla konstrukcji tak odpornej na przeciążenia i ekstremalne warunki.
Cummins vs Perkins – konkurencja z lat 80. i 90.
W filmie porównano także silnik Cummins 4BT z jednostką Perkinsa o podobnej pojemności. Oba silniki reprezentują klasyczne podejście do projektowania: minimum elektroniki, maksimum niezawodności. Różnice? Przeniesienie rozrządu, głowica 8-zaworowa kontra 16-zaworowa, układ paliwowy typu Common Rail w nowszej wersji Cumminsa.
Dlaczego warto znać serię BT?
Silniki 4BT i 6BT to ostatni bastion „mechanicznych” konstrukcji. Ich trwałość, prostota i łatwość tuningu sprawiają, że nadal są chętnie wykorzystywane przez entuzjastów motoryzacji i profesjonalistów. Chociaż dziś ustępują miejsca bardziej wydajnym, ale też bardziej awaryjnym jednostkom – ich legenda trwa.
Szukasz części do Cumminsa? Sprawdź nasz sklep
Wszystkie części do silników 4BT, 6BT i innych jednostek Cummins znajdziesz w naszym sklepie online. Oferujemy:
- kompletne zestawy naprawcze,
- pompy, turbosprężarki, wałki, panewki,
- wsparcie techniczne na każdym etapie zamówienia.
Odwiedź www.wibako.pl i skontaktuj się z naszym działem sprzedaży!
Zobacz film na YouTube
Chcesz zobaczyć, jak wygląda 4BT z bliska, czym różnią się wersje turbosprężarek i jak porównać go z Perkinsami?
Zobacz nasz film: https://youtu.be/BqJhBydHZSc