Remont silnika Mercedes OM906 w żurawiu samojezdnym Grove GMK 2035

W naszym serwisie WIBAKO przeprowadziliśmy kompleksowy remont silnika Mercedes OM906 zamontowanego w żurawiu samojezdnym Grove GMK 2035. To kompaktowy, a jednocześnie bardzo wydajny dźwig mobilny, znany ze swojej niezawodności w pracach budowlanych i montażowych. Zlecenie dotyczyło maszyny użytkowanej w województwie małopolskim, w okolicy Krakowa. Po stwierdzeniu problemów z uruchomieniem oraz zauważalnym spadkiem mocy, klient zwrócił się do nas o pomoc.

Diagnostyka wstępna i przyczyna awarii

Po przeprowadzeniu wstępnych testów w maszynie ustaliliśmy, że przyczyną awarii był spadek kompresji wynikający ze zużycia cylindrów i tłoków. Silnik Mercedes OM906 wykazywał objawy nadmiernego dymienia oraz wzrostu zużycia oleju. W ramach diagnostyki wykonano pomiar ciśnienia sprężania, badanie szczelności cylindrów oraz endoskopową inspekcję wnętrza komory spalania. Wyniki jednoznacznie wskazały na konieczność pełnego remontu jednostki napędowej.

Demontaż silnika z żurawia Grove GMK 2035

Demontaż przeprowadzono przy użyciu dźwigu udostępnionego przez klienta. Nasi technicy odłączyli układ chłodzenia, przewody hydrauliczne, elementy dolotu powietrza oraz układ wydechowy. Silnik został bezpiecznie odseparowany od ramy i transportowany do naszej siedziby w Kojszówce, gdzie rozpoczęto szczegółową weryfikację. Wszystkie elementy podlegające demontażowi zostały oznakowane i zabezpieczone, co zapewnia pełną kontrolę nad procesem montażu po remoncie.

Weryfikacja i ocena stanu technicznego silnika

Po rozebraniu silnika Mercedes OM906 przystąpiono do oceny poszczególnych podzespołów. Stwierdzono nadmierne zużycie tulei cylindrowych oraz pierścieni tłokowych, a także miejscowe ślady przegrzania. Weryfikacja wału korbowego obejmowała pomiar bicia, kontrolę czopów i badanie kanałów olejowych. Głowica została sprawdzona pod kątem szczelności i mikropęknięć w kąpieli wodnej z użyciem sprężonego powietrza. Pompa wtryskowa oraz wtryskiwacze trafiły na stanowisko probiercze, gdzie oceniono ich charakterystykę pracy i szczelność.

Regeneracja i naprawa silnika Mercedes OM906

W procesie regeneracji wymieniono kompletny układ korbowo-tłokowy – zastosowano nowe tuleje, tłoki, pierścienie, panewki oraz śruby korbowodowe. Głowica została splanowana, wymieniono prowadnice zaworowe, zawory i uszczelniacze. Układ paliwowy po dokładnej kalibracji wrócił do pełnej sprawności. Turbosprężarka została poddana regeneracji – wymieniono łożyskowanie i uszczelnienia, przywracając jej nominalne parametry pracy. Całość złożono zgodnie z procedurami producenta z użyciem oryginalnych momentów dokręcania.

Test silnika na hamowni

Po zakończeniu remontu silnik Mercedes OM906 został uruchomiony na naszej hamowni silnikowej WIBAKO. Dzięki temu mogliśmy dokładnie sprawdzić jego osiągi w warunkach kontrolowanego obciążenia. Test trwał ponad 16 godzin, w tym 12 godzin pracy w lekkim obciążeniu (20–30% mocy nominalnej) i 4 godziny przy pełnym obciążeniu. Monitorowano temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienie oleju oraz emisję spalin. Wyniki testu potwierdziły prawidłową moc, stabilne obroty oraz brak niepokojących wibracji. To etap, który wyróżnia nasz serwis – niewiele firm w Polsce dysponuje takim zapleczem technicznym.

Montaż silnika w żurawiu Grove GMK 2035

Po pozytywnym teście silnik został ponownie zamontowany w żurawiu Grove GMK 2035. Montaż obejmował instalację jednostki w ramie, połączenie układu hydraulicznego, dolotowego, chłodzenia i wydechowego. Wymieniono przewody paliwowe, węże chłodzenia oraz elementy orurowania powietrza, aby zapewnić pełną szczelność układów. Nasz zespół przeprowadził dokładne testy wraz z operatorem maszyny, kontrolując prawidłową pracę silnika pod obciążeniem. Po zakończeniu montażu podpisano protokół odbioru.

Obsługa silnika po remoncie

Silnik Mercedes OM906 został przekazany z pełną gwarancją. Zaleciliśmy pierwszą wymianę filtrów oraz przegląd kontrolny po 50 motogodzinach pracy, który wykonuje nasz serwis mobilny WIBAKO. Kolejne przeglądy zalecane są co 250 motogodzin lub co 3 miesiące. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie pełnej sprawności jednostki napędowej i wydłużenie jej żywotności.

Silnik Mercedes OM906 – zastosowanie

Jednostka Mercedes OM906 to niezawodny sześciocylindrowy silnik wysokoprężny często spotykany w żurawiach mobilnych Grove, Unimogach oraz w pojazdach komunalnych i budowlanych. Charakteryzuje się dużą kulturą pracy, ekonomicznym spalaniem i wysoką trwałością, dlatego chętnie stosowany jest w maszynach terenowych oraz urządzeniach dźwigowych.

Podsumowanie

Remont silnika Mercedes OM906 w żurawiu Grove GMK 2035 przywrócił maszynie pełną sprawność operacyjną. Dzięki kompleksowej obsłudze, testom na hamowni i gwarancji jakości WIBAKO, klient może być pewien niezawodności swojej maszyny przez kolejne tysiące motogodzin. Nasz zespół dba o każdy detal – od diagnostyki po końcowy montaż – zapewniając najwyższy standard serwisu silników diesla.

Remont silnika Mercedes OM906

Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o serwisie silników Mercedes w maszynach Grove i innych markach. Oferujemy pełną diagnostykę, remont i testy na hamowni.