Kompleksowa naprawa i serwis silnika Deutz TCD2013 L06 2V w koparce przeładunkowej Sennebogen 830M E-Series - Profesjonalizm i testy na hamowni silnikowej
W WIBAKO specjalizujemy się w profesjonalnym i kompleksowym serwisie maszyn budowlanych off-highway, a także w remoncie silników diesla. Nasza wiedza i doświadczenie obejmują szeroki zakres jednostek napędowych, w tym popularny i wydajny silnik Deutz TCD2013 L06 2V, który często spotykany jest w maszynach o wysokich wymaganiach eksploatacyjnych, jakimi są koparki przeładunkowe. Z dumą informujemy o pomyślnie zakończonym remoncie tej jednostki, która napędza koparkę przeładunkową Sennebogen 830M E-Series.
Prace serwisowe dla maszyny klienta, która wymagała natychmiastowej interwencji, rozpoczęły się w okolicach Łodzi, a dokładniej w prężnie rozwijającej się aglomeracji. Nasz serwis mobilny szybko zareagował, dojeżdżając na miejsce postoju maszyny. Po wstępnej diagnostyce i demontażu, silnik został przetransportowany do naszej głównej siedziby w Kojszówce, gdzie dysponujemy zaawansowanym zapleczem warsztatowym oraz unikalną hamownią silnikową.
Koparka przeładunkowa Sennebogen 830M E-Series - Siła i niezawodność
Sennebogen 830M E-Series to kołowa maszyna przeładunkowa (material handler) zaprojektowana do najcięższych zadań, takich jak przeładunek złomu, towarów masowych, drewna czy materiałów w sektorze recyklingu i portowym. Charakteryzuje się dużą wagą roboczą (w wersji M-E może wynosić nawet do 43,5 tony) oraz imponującym zasięgiem roboczym, sięgającym nawet 17 metrów. Koparka ta jest znana z modułowej budowy, która pozwala na dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb klienta, włączając w to opcje napędu diesel, elektro lub hybryda.
Silnik Deutz TCD2013 L06 2V - Serce maszyny
W opisywanym przypadku za napęd odpowiadał niezawodny, 6-cylindrowy silnik Deutz TCD2013 L06 2V z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego. Jest to rzędowa jednostka o pojemności skokowej 7.2 litra, spełniająca normy emisji spalin EU IIIA / US T3. Silniki z serii TCD 2013, wykorzystujące wysokowydajny układ wtryskowy Deutz Common-Rail (DCR®) i elektroniczne sterowanie silnikiem (EMR 3), zapewniają najlepszą wydajność przy optymalnym zużyciu paliwa. Silnik ten w różnych konfiguracjach mocy (np. 185 kW przy 2100 obr./min) jest często stosowany w wymagających maszynach budowlanych i rolniczych.
Etapy prac serwisowych - Kompleksowy remont silnika diesla
Diagnostyka wstępna: Przyczyna awarii - Zużycie panewek i spadek ciśnienia oleju
Zgłoszenie awarii dotyczyło poważnych, nietypowych hałasów stukowych dochodzących z silnika maszyny Sennebogen 830M oraz istotnego spadku ciśnienia oleju, co jednoznacznie wskazywało na problem z układem korbowo-tłokowym, a najczęściej na **zużycie panewek wału korbowego** i korbowodów. Nasz serwis mobilny w Łodzi, po przyjeździe, przeprowadził podstawową diagnostykę. Obejmowała ona dokładny pomiar ciśnienia oleju silnikowego, który potwierdził jego krytycznie niski poziom. Ponadto, próbka oleju i inspekcja filtra wykazały obecność metalicznych opiłków, co było alarmującym sygnałem konieczności natychmiastowej rozbiórki.
Demontaż silnika z maszyny
Po potwierdzeniu diagnozy, przystąpiliśmy do demontażu silnika Deutz TCD2013 L06 2V. Na miejscu u klienta, z pomocą dźwigu udostępnionego przez klienta, nasi mechanicy bezpiecznie wyjęli silnik z komory koparki przeładunkowej Sennebogen 830M E-Series. Proces demontażu wymagał precyzyjnego odłączenia wszystkich elementów osprzętu, demontażu śrub mocujących, odłączenia przewodów paliwowych, elektrycznych, a także zabezpieczenia połączeń układu chłodzenia i dolotu powietrza. Silnik został następnie przygotowany do transportu i bezpiecznie przewieziony do naszego centralnego warsztatu w Kojszówce, gdzie miała odbyć się dokładna weryfikacja i odbudowa.
Weryfikacja podzespołów w warsztacie
W warsztacie silnik został rozebrany na części, które poddano myciu i szczegółowej weryfikacji. Rozbiórka potwierdziła wstępną diagnozę – stwierdzono duże zużycie, a miejscami zniszczenie **panewek wału korbowego** i korbowodów, co było bezpośrednią przyczyną hałasów i spadku ciśnienia oleju. Weryfikacja obejmowała:
- Weryfikacja wału korbowego: wizualna inspekcja wykryła ślady przegrzania, co potwierdzono pomiarem czopów i bicia wału.
- Weryfikacja korbowodów: Pomiar skręcenia i wygięcia, a także inspekcja wizualna wykazały konieczność ich wymiany lub regeneracji z uwagi na zużycie.
- Weryfikacja głowicy: Przeprowadzono próbę szczelności głowicy w kąpieli wodnej (podgrzewanej), co potwierdziło jej szczelność, jednak konieczna była regeneracja z uwagi na zużycie gniazd i prowadnic.
- Weryfikacja turbosprężarki: Badanie luzów wzdłużnych oraz poprzecznych ujawniło nadmierne luzy, kwalifikujące ją do regeneracji.
Regeneracja i naprawa - Odbudowa do stanu fabrycznego
Proces odbudowy silnika Deutz TCD2013 L06 2V był kompleksowy i obejmował wymianę oraz regenerację kluczowych podzespołów zgodnie z technologią producenta:
Układ korbowo-tłokowy: Wał korbowy przeszedł proces regeneracji, czyli precyzyjny szlif wału korbowego do wymaganego nadwymiaru. Wymieniono wszystkie panewki (główne i korbowodowe), a także tłoki, pierścienie tłokowe i tuleje cylindrowe, by przywrócić nominalną kompresję i uszczelnienie. Korbowody zostały poddane profesjonalnej weryfikacji i obróbce.
Głowica silnika: Przeprowadzono pełną regenerację głowicy. Obejmowała ona planowanie powierzchni, wymianę prowadnic zaworowych oraz samych zaworów. Prace te są kluczowe dla prawidłowego procesu spalania i szczelności komory.
Układ paliwowy: Pompa wtryskowa została zdemontowana i poddana weryfikacji na stole probierczym, a następnie przekazana do zewnętrznego, specjalistycznego zakładu w celu regeneracji. Gwarantuje to precyzyjne parametry wtrysku paliwa, które są niezbędne dla osiągnięcia pełnej mocy i optymalnego zużycia paliwa.
Osprzęt i montaż silnika: Zregenerowana została turbosprężarka, a także dokładnie zweryfikowano i w razie potrzeby zregenerowano pozostałe elementy osprzętu (rozrusznik, alternator). Ostatnim etapem było profesjonalne złożenie silnika w naszym warsztacie, z użyciem nowych uszczelnień, filtrów i płynów eksploatacyjnych, z zachowaniem rygorystycznych momentów dokręcania.
Test na hamowni silnikowej - Sprawdzenie jakości remontu
Jako jedna z nielicznych firm w Polsce posiadająca zaawansowaną hamownię silnikową, możemy zagwarantować klientom najwyższą jakość wykonanej pracy. Test na hamowni to kluczowy element procesu serwisu i remontu silników diesla, w tym jednostki Deutz TCD2013 L06 2V, pozwalający na obciążenie silnika w warunkach kontrolowanych, zanim zostanie zamontowany w maszynie.
Proces testowy trwał minimalnie 16 motogodzin. Początkowo, silnik był uruchamiany i sprawdzany w lekkich warunkach, z obciążeniem wynoszącym około 20-30% mocy nominalnej. Taki „dotarcie” w kontrolowanych warunkach pozwala na prawidłowe ułożenie się nowych elementów, takich jak pierścienie tłokowe czy panewki. W tym czasie monitorowane były podstawowe parametry pracy: ciśnienie i temperatura oleju, temperatura płynu chłodniczego, a także sprawdzana była szczelność układów.
Po pomyślnym zakończeniu etapu lekkiego obciążenia, silnik był wielokrotnie w pełni obciążany, co miało na celu symulację rzeczywistych warunków pracy w koparce przeładunkowej Sennebogen 830M E-Series. Hamownia pozwala na precyzyjny pomiar mocy i momentu obrotowego, co jest niezbędne do potwierdzenia, że silnik osiąga parametry bliskie fabrycznym. Jest to nasza unikalna przewaga – żaden klient nie odbiera silnika, co do którego nie mamy 100% pewności, że spełnia najwyższe standardy wydajności i niezawodności. Testy na hamowni to ostateczne potwierdzenie sukcesu odbudowy silnika, a klient otrzymuje pełny wydruk z wynikami, co buduje ogromne zaufanie i transparentność procesu.
Montaż silnika w koparce Sennebogen 830M E-Series
Po pomyślnych testach na hamowni, silnik Deutz TCD2013 L06 2V został przetransportowany z Kojszówki z powrotem do Łodzi, gdzie oczekiwała koparka przeładunkowa Sennebogen 830M E-Series. Montaż silnika to proces równie precyzyjny i kluczowy, co sam remont, dlatego nasi mechanicy mobilni podchodzą do niego z najwyższą starannością.
Instalacja w maszynie, odbywająca się z pomocą klienta i jego dźwigu, rozpoczęła się od ostrożnego wprowadzenia silnika do komory, z zachowaniem wszystkich norm serwisowych i dokładnym centrowaniem. Następnie przystąpiono do skrupulatnego montażu: łap mocujących, sprzęgła, wszystkich przewodów - hydraulicznych, paliwowych i elektrycznych. Nasi serwisanci szczególną uwagę zwrócili na dokładne sprawdzenie i w razie potrzeby wymianę orurowania dolotu powietrza oraz innych połączeń elastycznych, by wyeliminować ryzyko nieszczelności mogących wpływać na pracę turbosprężarki i czystość powietrza trafiającego do komory spalania.
W ramach kompleksowej obsługi, przed pierwszym uruchomieniem, przeprowadzono także wymianę wszystkich filtrów - oleju, paliwa i powietrza - co jest standardową procedurą po tak gruntownej naprawie. Po podłączeniu wszystkich podzespołów i wstępnym zalaniu płynami, nastąpiły pierwsze testy. Nasi serwisanci zawsze asystują przy pierwszych próbach uruchomienia, ściśle współpracując z operatorem maszyny, aby na bieżąco monitorować pracę silnika, temperaturę, ciśnienie oleju i ewentualne wycieki. Pozytywne testy pod kątem prawidłowego działania silnika i braku wycieków kończą się podpisaniem szczegółowego protokołu z montażu. Dzięki temu klient ma pełną dokumentację i gwarancję, że Deutz TCD2013 L06 2V jest gotowy do powrotu do ciężkiej pracy przeładunkowej.
Obsługa silnika po remoncie
Wszystkie silniki diesla, w tym zregenerowany Deutz TCD2013 L06 2V, objęte są pełną gwarancją WIBAKO. W ramach naszej kompleksowej obsługi, klient został poinformowany o konieczności przeprowadzenia pierwszego, kluczowego przeglądu. Zawsze zalecamy wymianę filtrów oraz sprawdzenie wszystkich połączeń między silnikiem a pozostałymi podzespołami po pierwszych **50 motogodzinach** pracy od uruchomienia. Ten wczesny serwis, wykonywany przez nasz serwis mobilny na miejscu u klienta, jest istotny nie tylko dla wymiany wkładów filtracyjnych, ale przede wszystkim dla ogólnej inspekcji osprzętu. Pozwala to na wczesne wykrycie i usunięcie wszelkich drobnych wycieków lub luzów, które mogły powstać w wyniku normalnej eksploatacji po montażu. Kolejne regularne przeglądy zalecamy co 250 mth, ale nie rzadziej niż co 3 miesiące.
Informacja o maszynach, w których występuje silnik Deutz TCD2013 L06 2V
Silnik Deutz TCD2013 L06 2V to bardzo wszechstronna jednostka. Oprócz **koparki przeładunkowej Sennebogen 830M E-Series**, jednostki z serii TCD 2013 L6 2V o mocy do 200 kW są powszechnie stosowane w wielu ciężkich maszynach budowlanych off-highway, rolniczych, a także w segmencie recyklingu. Spotykany jest w koparkach gąsienicowych, dużych ładowarkach kołowych, kruszarkach, przesiewaczach oraz w specjalistycznym sprzęcie do transportu. Nasze doświadczenie w serwisie silników diesla Deutz obejmuje wszystkie te aplikacje.
Podsumowanie i korzyści
Kompleksowa naprawa silnika Deutz TCD2013 L06 2V dla koparki przeładunkowej Sennebogen 830M E-Series to przykład profesjonalnego i precyzyjnego podejścia WIBAKO do serwisu maszyn budowlanych. Dzięki fachowej diagnostyce, zastosowaniu oryginalnych lub wysokiej jakości zamiennych części i rygorystycznemu procesowi regeneracji, maszyna odzyskała pełną moc i sprawność. Najważniejszą korzyścią dla klienta jest bezpieczeństwo i gwarancja, potwierdzona testem na hamowni silnikowej, że silnik jest w pełni sprawny przed powrotem do pracy. Minimalizuje to ryzyko przestojów i zapewnia maksymalną wydajność maszyny, która jest kluczowa w wymagających zadaniach przeładunkowych.
Zaufaj naszemu doświadczeniu w remoncie silników diesla Deutz. Nasz serwis mobilny jest gotów do działania na terenie Łodzi i całego kraju.
Jeśli Twoja koparka gąsienicowa Liebherr, ładowarka kołowa Cat lub inna maszyna przeładunkowa wymaga diagnostyki, serwisu silników diesla Deutz, Cummins czy Caterpillar, skontaktuj się z nami. Oferujemy pełne wsparcie i naprawy, od mobilnej diagnostyki aż po zaawansowaną odbudowę w naszym warsztacie.
Skontaktuj się z nami
Potrzebujesz remontu silnika Deutz TCD2013 L06 2V lub serwisu koparki przeładunkowej Sennebogen 830M? Skontaktuj się z nami – wykonujemy kompleksowe naprawy i testy na hamowni silnikowej. Serwisujemy silniki diesla w całym województwie łódzkim!