Kompleksowa naprawa silnika Deutz TCD2013 L06 2V w gąsienicowej rozkładarce asfaltu Dynapac F121C (kod 635)

Wstęp

Do naszego serwisu WIBAKO trafiła gąsienicowa rozkładarka asfaltu Dynapac F121C (kod 635), pracująca na dużych inwestycjach drogowych w województwie Małopolskim w okolicy miasta Kraków. Maszyna wyposażona jest w wysokoprężny silnik Deutz TCD2013 L06 2V, jedną z najpopularniejszych jednostek stosowanych w budownictwie drogowym ze względu na ekonomikę pracy, wysoką trwałość i sprawdzoną konstrukcję.

Zgłoszenie dotyczyło trudności z uruchomieniem maszyny, braku stabilności obrotów oraz odczuwalnego spadku mocy przy rozkładaniu ciężkich mieszanek asfaltowych. Operator zaobserwował również okresowe „strzelanie” w układ dolotowy. Wstępna diagnostyka wskazała na możliwość uszkodzenia lub wypalenia jednego z zaworów w głowicy silnika.

Diagnostyka wstępna w maszynie

Przed przystąpieniem do demontażu nasz serwis mobilny wykonał pełną diagnostykę silnika w maszynie. Rozpoczęliśmy od pomiaru kompresji – dwa cylindry wykazywały znacząco zaniżone wartości, co potwierdziło przypuszczenia dotyczące problemów z układem zaworowym. Wykonano również test szczelności cylindrów oraz badanie endoskopowe – kamera potwierdziła odbarwienia i uszkodzenia na powierzchni zaworów wydechowych.

Aby wykluczyć inne możliwe przyczyny, wykonano analizę spalin i ciśnienia doładowania oraz podstawowe testy pracy osprzętu. Wszystkie wyniki wskazywały, że problemem jest nieszczelność w obrębie głowicy. Konieczny był pełny demontaż silnika oraz szczegółowa weryfikacja w naszym warsztacie.

Demontaż silnika z rozkładarki

Demontaż silnika Deutz TCD2013 L06 2V w rozkładarkach asfaltu Dynapac wymaga precyzji oraz odpowiedniego zaplecza sprzętowego. Nasz serwis mobilny wykorzystał dźwig udostępniony przez klienta, aby bezpiecznie wyjąć jednostkę z komory silnikowej.

Proces obejmował demontaż przewodów paliwowych, układu chłodzenia, elementów dolotu powietrza, osprzętu oraz połączeń z układem hydraulicznym maszyny. Wszystkie elementy zostały zabezpieczone i opisane, aby uniknąć jakichkolwiek pomyłek podczas montażu. Po przygotowaniu silnik został przetransportowany do naszej siedziby w Kojszówce.

Weryfikacja silnika Deutz TCD2013 L06 2V

Po rozebraniu silnika na części potwierdziły się wyniki wcześniejszej diagnostyki. W głowicy wykryto wypalone zawory wydechowe oraz uszkodzenie gniazd zaworowych. Dodatkowo zauważono nieszczelności na prowadnicach zaworów, co prowadziło do przedmuchów.

W trakcie weryfikacji dokonano:

- pełnej kontroli wału korbowego (pomiar czopów, bicie, kanały olejowe)
- kontroli wałka rozrządu (pomiar krzywek i czopów, wizualna inspekcja)
- badania turbosprężarki (luzy osiowe i promieniowe)
- weryfikacji korbowodów (skręcenie, wygięcie, waga)
- próby szczelności głowicy w kąpieli wodnej

Proces naprawy

Układ korbowo-tłokowy

W układzie korbowo-tłokowym wymieniono komplet tłoków, pierścieni, panewek korbowodowych i głównych. Tuleje cylindrowe zostały wymienione na nowe. Wał korbowy po pomiarach trafił na szlif, a następnie przeszedł ponowną weryfikację.

Głowica silnika

Głowica została poddana pełnej regeneracji: planowanie, wymiana prowadnic, montaż nowych zaworów, obróbka gniazd oraz wymiana uszczelniaczy. Po zakończeniu prac głowica została ponownie przetestowana pod kątem szczelności.

Układ paliwowy

Pompa wtryskowa została sprawdzona na zewnętrznym stole probierczym, wtryskiwacze przeszły test pod kątem ciśnienia otwarcia i rozpylania. Wymieniono przewody powrotne oraz wykonano czyszczenie układu zasilania.

Osprzęt silnika

Regeneracji poddano turbosprężarkę, rozrusznik oraz alternator. Uszczelniono układ dolotowy i wykonano szczegółową inspekcję elementów elektro-mechanicznych odpowiedzialnych za sterowanie silnikiem.

Profesjonalny montaż silnika

Po wykonaniu wszystkich prac naprawczych silnik został profesjonalnie złożony zgodnie z dokumentacją producenta Deutz. Każdy element był montowany z użyciem nowych uszczelek i śrub o odpowiednich parametrach. Przy montażu zastosowaliśmy precyzyjne narzędzia pomiarowe, aby zapewnić właściwe momenty dokręceń i pełną zgodność z normami fabrycznymi.

Test na hamowni silnikowej WIBAKO

Silnik Deutz TCD2013 L06 2V trafił następnie na naszą hamownię silnikową, która jest jednym z najważniejszych atutów serwisu WIBAKO. Posiadamy profesjonalne stanowisko do obciążeniowego testowania jednostek wysokoprężnych, co pozwala na pełne potwierdzenie sprawności silnika jeszcze przed montażem w maszynie.

Procedura testowa trwała ponad 16 godzin pracy w warunkach lekkiego obciążenia, a następnie silnik był wielokrotnie poddawany pełnym obciążeniom, aby zweryfikować parametry mocy, ciśnienie oleju, temperatury robocze i stabilność pracy. Hamownia umożliwia także monitorowanie wykresów obrotów, spalania oraz analizę zachowania jednostki przy gwałtownych zmianach obciążenia.

Dzięki temu klient otrzymuje pewność, że silnik jest w pełni sprawny, szczelny i gotowy do pracy w trudnych warunkach budownictwa drogowego.

Montaż silnika w rozkładarce Dynapac F121C

Montaż w maszynie odbył się ponownie w okolicy Krakowa. Nasz serwis mobilny wykorzystał lokalny dźwig klienta do precyzyjnego opuszczenia jednostki do ramy rozkładarki. Montaż obejmował podłączenie układu paliwowego, chłodzenia, hydrauliki pomocniczej oraz osprzętu elektrycznego.

Szczególną uwagę poświęcono szczelności połączeń dolotu powietrza oraz układu chłodzenia, ponieważ rozkładarki asfaltu często pracują w podwyższonych temperaturach i w środowisku zapylenia. Wymieniono część orurowania, sprawdzono filtry i przewody, wykonano płukanie układu chłodzenia oraz przygotowano maszynę do pierwszego rozruchu.

Testy po montażu zostały przeprowadzone wspólnie z operatorem. Sprawdziliśmy ciśnienia hydrauliczne, temperatury pracy oraz zachowanie silnika pod obciążeniem rozkładanym materiałem. Po pozytywnych testach został podpisany protokół montażu.

Obsługa silnika po remoncie

Silnik objęty jest gwarancją WIBAKO. Zalecamy pierwszą wymianę filtrów po 50 mth pracy oraz pełny przegląd połączeń i szczelności. Kolejne przeglądy zalecamy wykonywać co 250 mth, jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

Gdzie montowany jest silnik Deutz TCD2013 L06 2V?

Silniki Deutz TCD2013 L06 2V występują m.in. w maszynach takich jak:

- rozkładarki Dynapac
- ładowarki kołowe Terex
- przeładunkowe Sennebogen
- maszyny drogowe Volvo i Atlas
- różne aplikacje przemysłowe w branży off-highway

Podsumowanie

Naprawa silnika w rozkładarce Dynapac F121C pozwoliła przywrócić pełną wydajność maszyny. Wymiana i regeneracja kluczowych podzespołów, pełna obciążeniowa próba na hamowni oraz dokładny montaż gwarantują długą i bezawaryjną pracę jednostki Deutz TCD2013 L06 2V. Kolejny przegląd zalecamy po 50 mth pracy silnika.

Serwis silników Deutz

Skontaktuj się z nami, jeśli Twoja maszyna wymaga naprawy lub regeneracji silnika. Oferujemy kompleksowy serwis, hamownię silnikową i dojazd mobilnego zespołu serwisowego na terenie całej Polski.