W świecie silników przemysłowych Cummins QSB 4.5 zajmuje wyjątkowe miejsce.

To mniejszy brat popularnego QSB 6.7, który od początku wyróżniał się kompaktową konstrukcją, modułową budową oraz wysoką kulturą pracy. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się jednej z pierwszych jego modyfikacji – wersji wyposażonej w układ Common Rail, pozbawionej jeszcze rozbudowanych systemów oczyszczania spalin, które pojawiły się w późniejszych generacjach.

Konstrukcja i układ paliwowy

Cummins QSB 4.5 to jednostka o pojemności 4,5 litra, z żeliwnym monoblokiem oraz żeliwną głowicą. Kluczowym elementem tej wersji jest listwa Common Rail oraz pompa wysokiego ciśnienia zasilająca wtryskiwacze. W odróżnieniu od starszego 4BT 3.9, nowy model korzysta z w pełni elektronicznego sterowania dawką paliwa. Układ ten zapewnia precyzyjne wtryski i lepszą charakterystykę pracy w całym zakresie obrotów. Po stronie dolotowej znajdziemy turbosprężarkę z zaworem upustowym Wastegate. W późniejszych wersjach zastąpiły ją bardziej zaawansowane konstrukcje o zmiennej geometrii, sterowane silnikiem krokowym i nadzorowane przez ECU.

Osiągi i charakterystyka pracy

W zależności od wersji i zastosowanego osprzętu, QSB 4.5 mógł osiągać nawet 170 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Prezentowany egzemplarz rozwija około 110 KM i 600 Nm – wszystkie parametry dostępne są w dolnym zakresie obrotów, co czyni go idealnym do pracy w maszynach wymagających dużej siły przy niskiej prędkości obrotowej.

Maksymalny moment obrotowy dostępny jest już w okolicach 1500 obr./min, a moc szczytowa osiągana jest przy 2000 obr./min. To charakterystyka, która doskonale sprawdza się w maszynach budowlanych, rolniczych i górniczych.

Zastosowanie i warianty konstrukcyjne

Silnik Cummins QSB 4.5 wykorzystywany jest w wielu branżach – od maszyn rolniczych, przez urządzenia górnicze, po maszyny budowlane i wiertnicze.

W zależności od aplikacji zmieniano m.in. układ montażu filtra oleju. W tej wersji zastosowano podstawę filtra zintegrowaną z chłodniczką oleju, natomiast w innych konfiguracjach filtr przenoszono w dogodne miejsce w maszynie. Układ rozrządu umieszczony jest z tyłu silnika, od strony koła zamachowego, co pozwala na lepszą integrację z osprzętem w maszynach o ograniczonej przestrzeni montażowej.

Nowoczesne sterowanie i czujniki

W omawianej modyfikacji silnik korzysta z pełnego systemu elektronicznego sterowania (Full Authority), który nadzoruje każdy element jednostki – od turbosprężarki, przez EGR, po system wtryskowy.

Rozbudowany zestaw czujników kontroluje położenie wału i wałków rozrządu, ciśnienie i temperaturę oleju oraz parametry pracy układu paliwowego. Ciekawym rozwiązaniem jest zintegrowana w uszczelce głowicy wiązka przewodów do wtryskiwaczy, co znacząco upraszcza konstrukcję i serwis.

Ciszej niż poprzednik

W porównaniu do starszych modeli, Cummins QSB 4.5 generuje niższy poziom hałasu – o kilka decybeli mniej przy identycznych warunkach pracy i obciążeniu. To efekt zmian w konstrukcji i lepszego dopasowania elementów mechanicznych.

Cummins QSB 4.5 to udane połączenie kompaktowej konstrukcji, wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach oraz prostoty pierwszych modyfikacji pozbawionych skomplikowanych systemów emisji. Dzięki temu silnik ten jest ceniony zarówno przez operatorów maszyn, jak i serwisy, które doceniają jego trwałość i dostępność części.

Cały film do zobaczenia tutaj.