Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Błędy montażowe

Błędny montaż jak również eksploatacja mogą spowodować nie poprawną prace silnika spalinowego a nawet jego trwałe uszkodzenie. Poniższe zestawienie jest listą przypadków z którą spotkaliśmy się osobiście w naszej pracy.
- Nieszczelny układ dolotowy, brak filtra powietrza (Zagrożenie dla silnika: Bardzo wysokie)

Praca silnika na nie przefiltrowanym powietrzu może spowodować jego trwałe uszkodzenie. Jako przykład może posłużyć silnik marki Perkins 1006-6T (YB) zamontowany w maszynie Fuchs MH350.  Od wykonanego remontu mineło około 30 mth jednak silnik w tym czasie drastycznie "osłabł". Poniżej przedstawione jest kilka zdjęć z diagnostyki silnika. Na zamieszczony zdjęciach wyraźnie widać, że silnik pracował bez filtru powietrza. Spowodowało to zatarcie silnika na tulejach/tłokach, zużycie zaworów w głowicy oraz uszkodzenie turbosprężarki.

Zdj. A1) Osadzony kurz na turbosprężarce Perkins 1006-6T    Zdj. A2) Osadzony kurz na kolektorze ssącym Perkins 1006-6T    Zdj. A3) Zatarcie na tueli Perkins 1006-6T
Zdj. A1) Osadzony pył na turbosprężarce silnika Perkins 1006-6T    Zdj. A2) Osadzony pył na kolektorze ssącym silnika Perkins 1006-6    Zdj. A3) Zatarcie na tueli silnika Perkins 1006-6T
Przeciwdziałanie

Założenie prawidłowego filtra powietrza
Sprawdzenie lini łączącej filtr z silnikiem (w dłuższym przedziale czasu nieszczelność może spowodować podobny efekt jak całkowity brak filtra)
Regularna inspekcja układu dolotowego
- Zatkany filtr powietrza (Zagrożenie dla silnika: Średnie)

Praca silnika na częściowo zatkanym filtrze powietrza może objawiać się małą mocą oraz dymieniem na czarno. Przy dłuższej eksploatacji silnika przy niedoborze powietrza może gromadzić się nagar na tłokach, wpływając na szybsze zużycie silnika. W tym przypadku do usunięcia objawów wystarczy wymienić filtr powietrza na nowy.

- Praca przy nie wystarczającej ilości oleju silnikowego

Niedobór oleju silnikowego może bardzo szybko doprowadzić do  trwałego uszkodzenia silnika spalinowego. Przyczyn zatarcia silnika spalinowego w wyniku braku smarowania może być kilka:
Nie zalanie filtru oleju po jego wymianie,
uruchomienie silnika podczas wymiany oleju (przy braku oleju),
uszkodzenie węża na linii olejowej (bardzo często spotykane w silnikach Perkins 1006-6T),
praca przy zbyt małym stanie oleju (operator powinien regularnie sprawdzać stan oleju silnikowego),
praca na zbyt niskim ciśnieniu oleju
praca przy zbyt dużym przechyle maszyny
Zamieszczamy zdjęcia zatartego silnika przez brak oleju na podstawie silnika Cummins LT10 zamontowanego w spychu TD20.

Zdj. A1) Osadzony kurz na turbosprężarce Perkins 1006-6T    Zdj. A2) Osadzony kurz na kolektorze ssącym Perkins 1006-6T    Zdj. A3) Zatarcie na tueli Perkins 1006-6T
Zdj. B1) Zatarty wałek rozrządu silnika Cummins LT10    Zdj. B2) Przybliżenie na poj. czop wałka rozrządu Cummins LT10    Zdj. B3) Widoczne zatarcie wałka rozrządu na bloku silnika LT10
Zdj. A1) Osadzony kurz na turbosprężarce Perkins 1006-6T    Zdj. A2) Osadzony kurz na kolektorze ssącym Perkins 1006-6T    Zdj. A3) Zatarcie na tueli Perkins 1006-6T
Zdj. B4) Widoczne zatarcie na rolce popychaczy    Zdj. B5) Zatarta panewka silnika Cummins LT10 (Prawie całkowite zdarcie powierzchni panewki)    Zdj. B6) Zatarcie na tłoku silnika Cummins LT10 (można zauważyć wzdłużne rysy)
- Nie drożna wentylacja skrzyni korbowej (Zagrożenie dla silnika: wysokie)

Nie drożność na odmie może spowodować uszkodznie silnika. Przykładem może być silnik Caterpillar 3054E (5HK). W tym typie odma jest montowana na pokrywie klawiatury oraz posiada dodakowy filtr, który często ulega zatkaniu. Objawem nie drożnejj odmy jest m.in. "wyrzucanie" oleju przez silnik, wydmuchiwanie bagnetu a nawet niebieski dym podczas pracy. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że uszkodzenie turbosprężarki może spowodować wyciek oleju na kolektor ssący silnika co z kolei doprowadzi do jego spalania. Praca na mieszance oleju silnikowego oraz paliwa może doprowadzić do trwałych uszkodzeń.