Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Innowacyjne wozidło dla górnictwa od Komatsu

Innowacje w branży - wozidło dla górnictwa zasilane ogniwem wodorowym od Komatsu i GM

Firma General Motors wraz z japońskim gigantem branży Komatsu łączą wysiłki w celu opracowania modułu zasilania ogniwem wodorowym dla wozidła technologicznego wykorzystywanego w przemyśle górniczym. Komatsu 930E to potężna maszyna wykorzystywana w górnictwie, która oprócz tradycyjnej jednostki diesla, wspierana jest napędem elektrycznym. 

Seria maszyn ma zostać rozwinięta o technologię opartą na zasilaniu poprzez ogniwa wodorowe, a wszystko to jest spowodowane ambitnymi założeniami Komatsu odnośnie dekarbonizacji i redukcji spalania swoich produktów. wozidło przy pracy

Ambitne cele Komatsu

W skali globalnej japońska firma planuje zmniejszyć swoją emisją o 50% i zamierza to zrobić do roku 2030, a całkowitą neutralność klimatyczną planuje osiągnąć w 2050. Ambitne plany mają być realizowane dzięki takim właśnie inwestycjom w technologie oraz optymalizację zużycia zasobów w fabrykach i halach produkcyjnych Komatsu.

Jak działają ogniwa wodorowe?

Jaki proces zatem jest wykorzystywany w ogniwach wodorowych? Energię elektryczną uzyskuje się poprzez przekształcenie energii chemicznej wytworzonej w reakcji wodoru i tlenu, a proces ten nazywa się elektrolizą wodoru.

Ta zaawansowana technologia pozyskiwania energii pozwala na szybkie tankowanie wodoru i długotrwałe działanie pojazdu bez konieczności częstego ładowania. 

Dzięki temu, wozidło może efektywnie działać w trudnych warunkach górniczych, zapewniając nie tylko wydajność, ale również minimalizując negatywny wpływ na środowisko naturalne.Przemysł górniczy

Bilans technologii zasilania ogniwami wodorowymi

Największa zaletą zsilania ogniwem wodorowym jest oczywiście czystość całego procesu - brak emisji szkodliwych gazów i szybkie tankowanie wodoru. Sporym wyzwaniem dla tej technologii jest stworzenie skutecznego sposobu magazynowania energii z elektrolizy, transport wodoru i całościowy koszt przedsięwzięcia również są istotnymi problemami. górnictwo

Kiedy pierwszy model maszyny?

Pierwsze testy prototypu tego innowacyjnego wozidła mają się odbyć w połowie lat dwudziestych XXI wieku. Prototypowy pojazd górniczy ma być zasilany przez 2 jednostki GM Hydrotec o mocy ponad 2 megawatów. 

General Motors, będąc liderem w badaniach nad alternatywnymi technologiami zasilania, wraz z Komatsu podejmuje kolejny krok w inwestycjach w technologie przyszłości, takie jak akumulatory litowo-jonowe i ogniwa wodorowe. Ta współpraca stanowi przykład synergii między globalnymi graczami w dążeniu do tworzenia bardziej zrównoważonych rozwiązań dla przemysłu i środowiska naturalnego.