Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR

Informujemy, że w dniu 30.05.2024 (czwartek) firma będzie ZAMKNIĘTA.

Zapraszamy 31.05.2024 r. w godzinach 7-16

×
pl en de ru cs es

Kolumna obrotu – charakterystyka podzespołu

Kolumna obrotu – charakterystyka podzespołu

Każda maszyna budowlana składa się z wielu wzajemnie połączonych ze sobą elementów i tylko sprawne działanie ich wszystkich zapewni efektywną i bezpieczną pracę. Są podzespoły pełniące absolutnie fundamentalną funkcję, jak np. silnik spalinowy czy pompa hydrauliczna. Są również takie części, których znaczenie nie jest powszechnie znane i dopiero gdy następuje awaria, zdajemy sobie sprawę z ważnej roli pełnionej przez taki element. Takim właśnie podzespołem jest (występujący w wielu maszynach budowlanych jak np. koparkach obrotowych, żurawiach samojezdnych) hydrauliczne złącze obrotowe, powszechnie znane jako kolumna obrotu. Element ten umiejscowiony jest w środku osi maszyny, a do jego zadań należy sprawny przepływ oleju z nadwozia maszyny (gdzie ulokowana jest pompa hydrauliczna, rozdzielacz i inne ważne podzespoły) do odbiorników znajdujących się w podwoziu (i z powrotem). Jest to o tyle ważne, że w maszynach obrotowych połączenie przewodami jest niemożliwe (gdyż uległyby rozerwaniu) i dlatego zastosowano urządzenie zwane kolumną obrotu.

Kolumny obrotu mogą się różnić między sobą budową w zależności od rodzaju i wielkości maszyny. Zazwyczaj składają się z dwóch części: kolumny dużej i małej, ale są też takie, które mają w swojej budowie kolumnę elektryczną.

W skład dużej części wchodzą następujące elementy: korpus (przymocowany do podwozia), tuleja (połączona z nadwoziem), przyłącza hydrauliczne. Bardzo istotnym elementem budowy są uszczelnienia.

Do popularnych uszkodzeń tego podzespołu należy zaliczyć przede wszystkim:

  • nieszczelność: mogą występować wycieki zewnętrzne (co wiąże się z demontażem całej kolumny celem usunięcia tych nieszczelności poprzez wymianę kompletu uszczelnień) oraz przecieki wewnętrzne z kanału do kanału, które ograniczają funkcjonalność maszyny (np. słabszy jeden kierunek jazdy),
  • uszkodzenie rdzenia,
  • pęknięcie obudowy.

Jeśli kolumna uległa awarii, do wyboru są 2 możliwości: regeneracja bądź zakup nowej/używanej jednostki.

Decydując się na regenerację lub zakup części zregenerowanej części warto zaufać firmie o ugruntowanej pozycji, która ma spore doświadczenie w tego typu usługach. Demontaż i później montaż tego elementu jest czynnością bardzo czasochłonną co w oczywisty sposób wpływa na spore koszty.

Zakup nowej kolumny to zawsze jest duży koszt dlatego warto postawić na zakup kolumny po regeneracji.