Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Przygotowujemy maszynę budowlaną do zimy. Jak to zrobić dobrze?

Przygotowujemy maszynę budowlaną do zimy - jak to zrobić dobrze?

Zima nie jest już w naszym kraju przeszkodą do kontynuowania części prac budowlanych czy nawet drogowych i korzysta z tego faktu wielu przedsiębiorców, ale należy pamiętać, że aby maszyna dobrze służyła w okresie zimowym, to należy ją do tego odpowiednio przygotować. 

Nasz poradnik polecamy również tym osobom, które nie planują eksploatować swoich maszyn w sezonie zimowym, ale chcą mieć pewność, że na wiosnę sprzęt będzie w pełni sprawny.koparka podczas prac zimowych

Przegląd wizualny

Tuż przed rozpoczęciem sezonu zimowego warto bardzo dokładnie obejrzeć maszynę budowlaną, wcześniej oczywiście myjąc nadwozie i podwozie. Dokładne umycie sprzętu pozwala dostrzec chociażby pierwsze ogniska korozji oraz drobne uszkodzenia mechaniczne, które na tym etapie można łatwo usunąć. 

Zwracamy uwagę również na wszelkie wycieki czy przetarcia przewodów, bo bagatelizowanie takich usterek z pewnością zemści się w środku zimy, a zwłaszcza podczas pracy w niskich temperaturach.

Dobrze będzie również porozmawiać z operatorem i wypytać go o wszelkie niepokojące obserwacje, jeśli zgłosi on np. spadek wydajności maszyny czy dziwne dźwięki dobiegające z układu napędowego, to trzeba od razu umówić się na serwis, aby nie ryzykować poważniejszej awarii.

O co koniecznie trzeba zadbać przed zimą?

Podstawowy serwis maszyny zazwyczaj nie jest ani drogi, ani nie wymaga przerwania pracy na wiele dni, a tym bardziej nie ma sensu zwlekać z tym do wiosny. 

Jeszcze przed nastaniem mrozów koniecznie trzeba wymienić płyn chłodniczy i filtr paliwa, zalecamy również zatankowanie maszyny zimowym olejem napędowym, który jest wzbogacony o dodatki niwelujące zjawisko wytrącania się parafiny.zimowa eksploatacja

O czym warto pamiętać, jeśli maszyna ma być eksploatowana zimą?

Użytkowanie maszyny budowlanej w sezonie zimowym wymusza na właścicielu bardzo drobiazgowe podejście do sprawności sprzętu

Zaczynamy od oświetlenia, ponieważ jego działanie to nie tylko kwestia komfortu operatora, ale też bezpieczeństwa pracy, zalecamy też tankowanie zimowego paliwa, co zdecydowanie ułatwia chociażby poranny rozruch.

Dobrą praktyką jest pozostawienie silnika na wolnych obrotach po porannym rozruchu - wystarczy kilka minut, aby jednostka dostatecznie się rozgrzała, a wraz z nią wszystkie płyny eksploatacyjne, przede wszystkim olej. 

Warto również uczulić operatora, aby nie pozwalał sobie na brawurę - szczególnie, jeżeli nigdy wcześniej nie pracował na maszynie w sezonie zimowym. 

Oblodzenie, śnieg, pogorszona widoczność - to wszystko ma kolosalne znaczenie zarówno na zachowanie sprzętu, jak i bezpieczeństwo pracy.

Bardzo dobrą radą jest, aby każdorazowo pilnować czyszczenia maszyny z błota i lodu po zakończeniu dnia roboczego, taka czynność pozwoli uniknąć sytuacji, w której np. zmrożone bryły śniegu blokują układ jezdny w maszynie. 

Pamiętajmy również o odpowiednim poziomie naładowania akumulatora, jeśli spodziewana jest mroźna noc, to dobrze będzie go wymontować i przechować w ogrzewanym pomieszczeniu.

A co, jeśli maszyna nie będzie pracować zimą?

W takiej sytuacji kluczowe jest zabezpieczenie maszyny przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a zwłaszcza przed działaniem wilgoci. 

Należy wymontować akumulator i przechowywać go w ciepłym oraz suchym pomieszczeniu, a także cyklicznie doładowywać baterię co 4-6 tygodni.

Kolejną obowiązkową czynnością jest usunięcie wszelkich wycieków z układu hydraulicznego oraz zalanie go olejem przystosowanym do pracy w warunkach zimowych. Jeżeli istnieje taka możliwość, to warto zaparkować maszynę w zamkniętym pomieszczeniu, ewentualnie pod dachem. Zabezpieczony w ten sposób sprzęt powinien być w pełni przygotowany do pracy na wiosnę.