Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Skrzynia biegów maszyny budowlanej: jak o nią dbać, by uniknąć przedwczesnej awarii?

Skrzynia biegów maszyny budowlanej: jak o nią dbać, by uniknąć przedwczesnej awarii?

Nikt nie ma wątpliwości, że stan skrzyni biegów ma ogromny wpływ na sprawność i wydajność całej maszyny budowlanej. W sezonie łatwo jest zapomnieć o konieczności regularnego serwisowania przekładni. Tymczasem dopilnowanie podstawowych czynności eksploatacyjnych może znacznie wydłużyć okres bezawaryjnej pracy skrzyni biegów. Na co warto zwrócić szczególną uwagę? O tym piszemy w naszym poradniku.

Zaczynamy od wymiany oleju przekładniowego

To podstawa. Okazuje się jednak, że wielu właścicieli maszyn czeka z wymianą oleju do końca sezonu, co może się bardzo źle skończyć. Pamiętajmy, że maszyna pracuje w niekorzystnych warunkach, a sama przekładnia musi znosić ekstremalne obciążenia. Rozsądnie jest zatem zwiększyć częstotliwość wymiany oleju.

Zwracamy również uwagę na konieczność stosowania oleju spełniającego normy producenta maszyny (informację na ten temat można znaleźć w dokumentacji sprzętu lub uzyskać ją w serwisie specjalizującym się w naprawach skrzyń biegów).

Oczywiście niezbędne jest także regularne kontrolowanie stanu oleju przekładniowego. Jeśli operator zauważy jakiekolwiek wycieki, powinien to natychmiast zgłosić. Wymiana uszczelnień zawsze jest o wiele mniej kosztowna, niż naprawa całej skrzyni.

Kolejną ważną kwestią jest kontrola ciśnienia na sprzęgło i zmiennik. Tę czynność najlepiej będzie zlecić specjalistycznemu serwisowi. „Przy okazji” mechanik może sprawdzić stan krzyżaków – jeśli odnotuje luzy, to te elementy należy wymienić.

Drobiazgi, które mogą spowodować katastrofę

Na bezawaryjną pracę przekładni największy wpływ ma operator. To on może w porę odnotować niepokojące objawy i zgłosić je przełożonemu, co pozwoli uniknąć kłopotliwej usterki. Operator nie może bagatelizować hałasów dobiegających od strony napędu, szarpania przy zmianie biegów czy alarmów wyświetlających się w kabinie.

Nawet najtrwalsza przekładnia nie jest w stanie wytrzymać nieprawidłowej eksploatacji. Dlatego pamiętamy o kilku podstawowych zasadach:

  • Nigdy nie zmieniamy kierunku jazdy, gdy maszyna jest jeszcze w ruchu.
  • Nie zmieniamy biegów z terenowych na szosowe (i odwrotnie) oraz nie załączamy napędu na cztery koła, zanim nie zatrzymamy maszyny.
  • Przełożenia zawsze dobieramy w zależności od obciążenia maszyny i ukształtowania terenu.
  • Nie ruszamy gwałtownie nierozgrzaną maszyną. Po porannym odpaleniu warto pozwolić silnikowi popracować 5 minut na wolnych obrotach.

Nie są to szczególnie skomplikowane zasady i każdy może je łatwo zapamiętać. Podstawa to regularne i rzetelne serwisowanie przekładni. Zaniechanie wymienionych czynności zawsze prowadzi do identycznego finału: kosztownej awarii i unieruchomienia maszyny na dłuższy czas.