Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Test silników spalinowych

Używany silnik spalinowy może być ponownie zastosowany jako zamiennik do uszkodzonego lub mocno zużytego silnika. Podczas weryfikacji silnika spalinowego sprawdzane są w naszej firmie jego parametry robocze. W zależności od stopnia zużycia przypisywana jest mu odpowiednia kategoria. Dokładny test silnika w firmie Wibako odbywa się według stałej i sprawdzonej procedury:

Wstępne sprawdzenie silnika:

Inspekcja przed uruchomieniem - sprawdzamy czy silnik jest kompletny, z wszystkimi elementami potrzebnymi do jego prawidłowej pracy.
Sprawdzenie pracy nieobciążonego silnika - podstawowym badaniem jest uruchomienie silnika oraz zaobserwowanie jego pracy przez wyszkolony personel. Podczas tego testu sprawdzane jest, czy silnik już na tym etapie nie wykazuje oznak nadmiernego zużycia. Dodatkowo jest sprawdzane ciśnienie oleju, które wstępnie pokazuje zużycie "dołu" silnika.
Sprawdzenie stopnia zużycia „góry silnika”: Test sprężania/sprawności cylindrów oraz - jeżeli jest to wymagane - sprawdzamy zużycia tulei za pomocą endoskopu.
Sprawdzenie stopnia zużycia wtrysków.
Test na hamowni silnikowej:

Jeżeli silnik przejdzie powyższe testy pozytywnie, zostaje on dopuszczony do testu na hamowni silnikowej. Celem hamowania silnika spalinowego jest sprawdzenie czy pracuje on prawidłowo w warunkach pełnego obciążenia. Hamownia Wibako wyposażona jest w szereg czujników, które pozwalają na analizę jego stanu technicznego, poprzez kontrolę: momenu, prędkości obrotowej, mocy, ciśnienia oleju, temperatury oleju, ciśnienia w układzie chłodzenia, temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia doładowania, przepływu powietrza, chwilowego i średniego spalania. Uzyskane wyniki dają dużo bardziej dokładny pogląd na stan silnika i możliwość usunięcia ewentualnych usterek.

Hamownia silnikowa w firmie Wibako

Podłączenie silnika spalinowego do hamowni w firmie Wibako

Podłaczenie silnika spalinowego pod test na hamowni silnikowej w firmie WibakoPanel sterowniczy hamowni silnikowej w firmie Wibako

Interpretacja wyników:

Każdy test posiada określony cel. Dla naszej firmy jest to sprawdzenie, czy dany silnik spełnia parametry klasyfikujące go do dalszego użycia. Wykres z hamowni to nie wszystko. Należy jeszcze go prawdiłowo zinterpretować. W galerii zamieściliśmy przykładowe wykresy z przeprowadzonych przez nas testów na silniku 6BTA5.9, który na tabliczce znamionowej miał określoną moc: 160 Hp @ 1800 rpm. Otrzymane dane można interpretować na wiele sposobów. Przedstawiamy podstawowe przebiegi oraz charakterystyki z których korzystamy:

Przebieg czasowy - na tym przebiegu można zaobserwować procedurę uruchamiania silnika a następnie jego stopniowego obciążanie. Od około 13 minuty można zaobserwować rozpoczęcie testu obciążenia polegającego na sprawdzeniu maksymalnej mocy oraz momentu dla zadanej prędkości. Sprawdzenie umożliwia wykreślenie charakterystyki pokazanej na wykresie nr 3.
Przebieg czasowy (wycinek wykresu) - Cały test trwał przeszło 30 minut dlatego przedstawiliśmy 2 minutowy wycinek pod jego koniec. W zaznaczonym miejscu można zauważyć stałe utrzymywanie się obrotów oraz mocy silnika.
Charakterystyka maksymalnej mocy i momentu siły od prędkości – ta charakterystyka silnika umożliwia zaobserwowanie, jak silnik zachowuje się przy danych obrotach. W przypadku tego testu można porównać otrzymaną charakterystykę z podawaną przez producenta. Wykres ten pozwala m.in. zauważyć niesprawność w regulatorze obrotów pompy wtryskowej.
Przebieg czasowy temperatury, ciśnienia oleju oraz prędkości obrotowej – jest to drugi najważniejszy wykres pokazujący m.in. stopień zużycia „dołu silnika”. Przykładowo: w specyfikacji silnika 5.9 minimalne ciśnienie oleju na biegu jałowym wynosi 0.7 bara. Przy prędkości roboczej ciśnienie minimalne wynosi 2 bary. Ciśnienie otwarcia zaworu maksymalnego to 4.5 bara. Wartości te podane są dla temperatury roboczej silnika. Jak można zaobserwować na wykresie badany silnik mieści się w podanych parametrach.