Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Transport i holowanie maszyny budowlanej - jak robić to prawidłowo i bezpiecznie?

Transport i holowanie maszyny może być wymagającym przedsięwzięciem

Prowadzenie robót budowlanych i drogowych wiąże się z posiadaniem ciężkich maszyn budowlanych, czego konsekwencją jest konieczność przewożenia ich w różne, często odległe miejsca. 

Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że powodzenie planowanych prac zależy przede wszystkim od możliwości szybkiego przemieszczania posiadanej floty. W trakcie prowadzonych robót nierzadko bywa i tak, że maszyna zepsuje się w najmniej odpowiednim miejscu, jak np. na drodze i wtedy trzeba ją szybko przenieść w bezpieczne miejsce. 

Koparka, ładowarka czy wozidło to sprzęty ciężkie, ponadgabarytowe, których transport i holowanie musi odbywać się w zgodzie z wszelkimi prawidłami i zasadami bezpieczeństwa. Planując tego typu działania trzeba w pierwszej kolejności przeanalizować z jakim pojazdem mamy do czynienia.transport w mieście

Transport

Zdecydowanie najlepszą opcją jest jazda z wykorzystaniem napędu własnego danej maszyny, ale niestety w tym przypadku dopuszczalna odległość jest ograniczona – koparka kołowa może się oddalić poza plac budowy na maksimum 20 km

Z kolei dla maszyn wykorzystujących podwozie gąsienicowe odległość ta wynosi 2 km, a dodatkowo są również pojazdy, które nie są dopuszczone do ruchu drogowego czyli nie posiadają homologacji.
W sytuacji braku możliwości jazdy danym pojazdem należy zorganizować transport ponadgabarytowy, który oczywiście wymaga stosownego pozwolenia.
Jeśli transport odbywa się na przyczepie niskopodłogowej, to wówczas konieczna jest asysta samochodu z pilotem. Tego typu przyczepa charakteryzuje się dużą wytrzymałością i tym samym możliwością załadunku cięższych pojazdów.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W ogólnym zarysie transport polega na dostarczeniu danej maszyny do miejsca docelowego, którym może być plac budowy, warsztat, garaż. Laweta transportująca musi być we właściwy sposób przygotowana i wyposażona w sprawne hamulce, odpowiednie zawieszenie i cały niezbędny osprzęt. Oczywiście są to podstawowe rzeczy, a taka maszyna musi być pod każdym względem w pełni sprawna, poniżej krótka lista o czym należy pamiętać:

  • Załadunek i rozładunek są czynnościami czasochłonnymi – zazwyczaj niezbędny jest dodatkowy sprzęt, jak. np. wciągarki czy platformy przesuwne. Może to być sprzęt zamontowany na pojeździe lub jako odrębna maszyna.
    W niektórych pojazdach istnieje możliwość demontażu części osprzętu, jak np. łyżka w koparce, co znacznie ułatwia załadunek. Osprzęt ten również musi zostać odpowiednio zabezpieczony.
  • Transportowa maszyna bezwzględnie musi zostać unieruchomiona, aby nie zjechała z lawety. Do tego wykorzystuje się specjalne łańcuchy lub pasy, kliny pod koła oraz blokady. Z reguły pojazdy kołowe i gąsienicowe przymocowane są dodatkowo odciągami, a hamulec postojowy jest zaciągnięty.
  • Wykonując te wszystkie czynności należy pamiętać, że maszyny budowlane mają z reguły spore gabaryty, a jakiekolwiek zaniedbania w ich obsłudze i transporcie mogą zagrażać ludzkiemu zdrowiu lub nawet życiu. 

transport maszyny

Warto postawić na sprawdzoną firmę

Dokonując wyboru konkretnego przewoźnika warto pamiętać o tym, że czas to pieniądz i dlatego warto zaufać firmie doświadczonej i sprawdzonej. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasz sprzęt zostanie przetransportowany stosunkowo szybko i bezpiecznie. Firma o uznanej reputacji posiada wykwalifikowaną kadrę nie tylko kierowców, ale również spedytorów i logistyków stanowiących także bardzo istotne ogniwo w procesie transportu, gdyż to właśnie od nich zależy powodzenie kluczowego dla całej operacji procesu jakim jest planowanie. 

To właśnie na tym etapie należy uwzględnić takie aspekty jak: rodzaj i szerokość nawierzchni, kąt nachylenia, newralgiczne elementy infrastruktury jak mosty, wiadukty czy ronda.
Firmy o ugruntowanej pozycji mają do swojej dyspozycji wiele maszyn transportowych, które są dostosowane do przewożenia zarówno samojezdnych jak również i stacjonarnych urządzeń.koparka roboty miejskie

Holowanie - różne aspekty problemu

Decydując się na holowanie maszyny trzeba zachować zdrowy rozsądek oraz bezwzględnie pamiętać o tym, żeby tą czynność wykonywać z zachowaniem wszystkich zasad ruchu drogowego tylko i wyłącznie przez przeszkolony w tym zakresie doświadczony personel. Obie maszyny, zarówno holująca jak i holowana, muszę zostać właściwie przygotowane z uwzględnieniem rodzaju i parametrów maszyny holowanej, stanu jej podwozia, kondycji silnika spalinowego i wielu innych. Maszyna ciągnąca musi być odpowiednich rozmiarów o wystarczającej mocy silnika i siłę hamulców. Obowiązkowo musi posiadać odpowiednie atesty.

Do holowania wykluczone jest używanie łańcuchów, ponieważ wskutek dynamicznych ruchów grozi to ich zerwaniem. Dużo lepszym rozwiązaniem jest stosowanie holów sztywnych lub lin stalowych. 

Połączeń giętkich używa się w sytuacji, gdy w maszynie sprawne są układy kierowniczy i hamulcowy. 

Przy holowaniu w dół bardzo często koniecznym jest podpięcie dodatkowej maszyny do tyłu tej holowanej, która obowiązkowo musi mieć sprawne hamulce.

Przepisy ruchu drogowego określają maksymalną prędkość podczas holowania na 40km/h, a zalecana prędkość wynosi 20-25 km/h ale musi uwzględniać warunki panujące na drodze. W przypadku pojazdów posiadających stalowe koła bez ogumienia prędkość maksymalna wynosi 5 km/h, a dopuszczalna odległość toi 15 km.

Nie można również zapominać o dopuszczalnych naciskach na oś oraz maksymalnych szerokościach.

Trzeba mieć na uwadze, że holowanie jest działaniem awaryjnym, będącym specjalistyczną usługą polegająca na dostarczeniu uszkodzonej maszyny do miejsca naprawy, a wszelkie wytyczne znajdują się w instrukcji obsługi danej maszyny, warto dodać na koniec, że czynność ta wymaga wiedzy, doświadczenia i cierpliwości.