Sklep | REXROTH Sklep | LIEBHERR
pl en de ru cs es

Wozidło technologiczne - rodzaje i zastosowanie

Wozidło technologiczne - podstawowe informacje 

Od tradycyjnych placów budowy poprzez trudne do pokonania bezdroża, aż po tereny przemysłu górniczego - wszędzie tam, gdzie potrzeba sprawnie przetransportować znaczny ładunek można zauważyć wozidło technologiczne. Specyfika tego sprzętu to przenoszenie materiałów, narzędzi i innych elementów w miejscu budowy lub na terenie przemysłowym. Wozidła różnią się wymiarami i konstrukcją w zależności od warunków wykonywanej pracy.  

wozidło technologiczne

Wozidła sztywnoramowe

Główny podział wozideł następuje ze względu na konstrukcję maszyny. Wyróżniamy wozidła przegubowe i sztywnoramowe. W tej części tekstu pominiemy na razie te pierwsze, a zajmiemy się bliżej drugim typem konstrukcji. Charakterystycznymi cechami wozideł sztywnoramowych jest większa ładowność i wytrzymałość, które są właśnie zasługą ramy pojazdu, która łączy przednią i tylną część maszyny. 

Rama wozidła sztywnoramowego jest centralnym elementem konstrukcji. To sztywna struktura zapewniająca stabilność i odporność na duże obciążenia. Wszystkie te właściwości omawianych wozideł sprawiają, że najpopularniejszym miejscem ich wykorzystania jest przemysł górniczy. 

Ładowność wozideł sztywnoramowych wynosi od kilkudziesięciu do nawet kilkuset ton. Takie parametry robocze robią wrażenie, gdyż największe modele tych pojazdów to prawdziwe giganty, godne miana stalowego potwora. Żeby nie pozostać gołosłownym przywołajmy kilka przykładów tych maszyn. Tego typu wozidła można znaleźć w ofercie wielu cenionych w branży producentów, jak Volvo, Komatsu, czy Liebherr

Oznaczenie modelowe R70D z asortymentu Volvo to urządzenie o ładowności 65 ton, a nie jest to największy z dostępnych pojazdów tego producenta. Volvo R100 to wozidło sztywnoramowe, którego ładowność wynosi 95 ton, a wysokość i szerokość pojazdu to kolejno 5 i 10 m. Maszynę napędza 12-cylindrowy silnik spalinowy o mocy 1065 KM. Przedstawione dane mogą robić wrażenie, gdyż takie pojazdy nie są spotykane codziennie, a trzeba nadmienić, że nie są to jeszcze największe wozidła, jakie możemy spotkać w branży budowlanej. 

Wozidło sztywnoramowe Komatsu 830E-5 charakteryzuje się maksymalną ładownością 226 ton i 16-cylindrowym silnikiem o mocy 2500 KM. Najpotężniejsze maszyny możemy jednak odnaleźć w ofercie Liebherr. Niemiecki producent posiada linię maszyn specjalnie przeznaczonych do pracy w przemyśle górniczym, które otwiera oznaczenie modelowe T236 o ładowności 100 ton. Najpotężniejszym pojazdem Liebherr tej kategorii jest wozidło T284, którego ładowność została określona na 360 ton, a jednostką napędową tej maszyny jest 16-cylindrowy silnik spalinowy osiągający moc ponad 3600 KM. Jak widać wozidła sztywnoramowe to wytrzymałe maszyny wykorzystywane do przewożenia najcięższych ładunków w trudnym terenie. Ich sztywna konstrukcja oraz zdolność do transportu dużej ilości materiałów przyczyniają się do efektywności prac budowlanych i przemysłowych.

Wozidło sztywnoramowe

Wozidła przegubowe

Przejdźmy zatem do innego typu wozideł, a mianowicie wozideł przegubowych. Te maszyny są powszechnie spotykane na placach budowy, czy robotach drogowych. Największą zaletą tych pojazdów jest ich zwrotność i możliwość manewrowania na placu budowy. Cechy te zawdzięczają właśnie konstrukcji, w której zastosowano połączenie przegubowe między przednią i tylną częścią wozidła. 

Wspomniana wcześniej zdolność do manewrowania w ograniczonych przestrzeniach sprawia, że świetnie nadają się do pracy w terenach górzystych, lesie lub innych miejscach trudnodostępnych. 

Podobnie, jak wozidła sztywnoramowe, tak i ten rodzaj maszyn występuje w różnych wariantach w zależności od potrzeb eksploatacyjnych. Znani nam już producenci posiadają szeroką gamę modeli wozideł przegubowych. 

Zacznijmy po raz kolejny od Volvo i przekroju maszyn spod tego znaku. Seria G to wozidła przegubowe o różnych parametrach technicznych. Najmniejszym urządzeniem jest oznaczenie modelowe A25G o ładowności 25 ton i napędzane 6-cylindrowym silnikiem spalinowym. Volvo chwali się zaawansowanymi systemami technologicznymi, w które wyposażone są ich maszyny, jak proaktywne zarządzanie oponami - monitorowanie ciśnienia i temperatury z kabiny operatora. Modelem zamykającym tę serię pojazdów jest A45G - 41 ton ładowności i silnik o mocy 485 KM. Producent oferuje jednak jeszcze większą maszynę, Volvo A60H, i jak sam twierdzi, jest to największe wozidło przegubowe na świecie, zdolne do przewożenia ładunku osiągającego 55 ton oraz silniku o mocy 639 KM. 

W asortymencie Komatsu także znajdują się podobne pojazdy, a mianowicie dwa modele  HM300-5 i HM400-5. Pierwszy to maszyna o ładowności 28 ton i silniku osiągającym moc 332 KM, a drugi model to kolejno 40 ton i 473 KM mocy jednostki napędowej. Wspomnijmy jeszcze na koniec o wozidłach przegubowych marki Liebherr. W tym segmencie niemiecki producent ma do zaoferowania jedynie oznaczenie modelowe TA 230 Litronic, którego ładowność wynosi 28 ton, a moc silnika to 360 KM. 

Oczywiście nie są to wszystkie maszyny dostępne na rynku, gdyż możemy również spotkać wozidła Terex, Caterpillar, Doosan, JohnDeere, czy Bell. Wybór zależy oczywiście od preferencji operatora, ale i budżetu, którym dysponujemy, a także specyficznych potrzeb i zadań, jakie ma wykonywać nasza maszyna.

wozidła Volvo

Wozidła kompaktowe

Popularność wozideł wynikająca z ich efektywności spowodowała rozwój myśli technicznej w kierunku optymalizacji tych pojazdów do prac na mniejszą skalę. Połączenie wydajności i minimalizmu konstrukcji zdaje się być powszechnym dążeniem w różnych dziedzinach technologicznych, a zatem nie jest niczym dziwnym, że takie rozwiązania dotarły także w rejon maszyn budowlanych.  

Wozidło kompaktowe łączy ze sobą zalety tradycyjnych, dużych maszyn, a przy tym możliwość operowania w ograniczonych warunkach przestrzennych, jak np. tereny miejskie, gdzie trudno jest dostać się większemu pojazdowi. Ładowność takich urządzeń to zazwyczaj maksymalnie kilkanaście ton 

Firma Wacker Neuson oferuje kompaktowe wozidła z przegubem o różnym typie podwozia - kołowym i gąsienicowym. Niewielkie maszyny zostały zaprojektowane do pokonywania potencjalnych przeszkód i przewożenia ładunków od 500 - 2300 kg w przypadku wozideł gąsienicowych, a wersje kołowe są zdolne przewieźć od 1 - 9 ton urobku, oczywiście w zależności od wybranego modelu. Ciekawym rozwiązaniem jest seria Dual-View tegoż producenta. Pojazdy spod tego oznaczenia posiadają ruchomą kabinę operatora, która może dokonać obrotu o 180 stopni. W ten sposób kierujący może obserwować, co dzieje się nie tylko z przodu, ale i z tyłu pojazdu. 

Swoją propozycję w kwestii wozideł kompaktowych składa także duńska firma Hydrema. Seria 912F zadebiutowała już w roku 1983 i od tej pory przeszła różne unowocześnienia i była dostosowywana do różnych warunków terenowych - przykładowo powstała wersja tej maszyny 912HM z większymi oponami, specjalnie przeznaczona dla prac off-roadowych albo Rail 912FS z fabrycznie montowanym systemem szynowym. Na rynku znajduje się oczywiście więcej ofert spod innych szyldów, jak kompaktowe wozidła Kubota, czy też szeroki zakres tychże pojazdów firmy AUSA. Wybór jest duży i z pewnością można znaleźć sprzęt, który będzie spełniał określone potrzeby.

Wozidło w trakcie pracy

Wozidła - uniwersalne maszyny

Powyższe przykłady pokazują, jak nieodzowną maszyną na miejscu wszelkich robót ziemnych są wozidła. Świetne możliwości transportowe i bogaty wybór urządzeń to główne zalety omawianych maszyn. Dostępność do miejsc, gdzie zwyczajne wywrotki i inne transportery nie dają sobie rady umożliwiają operatorowi większe pole do manewru i wykonywanie dużych transportów, nawet do kilkudziesięciu ton podczas jednorazowego kursu. Warunki eksploatacyjne maszyn budowlanych są wyzwaniem nawet dla potężnych i złożonych konstrukcji. WIBAKO specjalizuje się w dostarczaniu części zamiennych do koparek, ładowarek, spycharek i wozideł

Posiadamy elementy różnych podzespołów, a także kompletne silniki spalinowe, pompy i silniki hydrauliczne. Na koniec warto jeszcze przypomnieć podstawowe praktyki, które zmniejszają ryzyko wystąpienia poważnej awarii i przestój maszyny, a należą do nich: regularna konserwacja, stosowanie się do zaleceń producenta, szkolenie operatorów, nie przekraczanie maksymalnej nośności wozidła, zachowywanie zdrowego rozsądku w trudnym terenie, aby nie narażać maszyny na niepotrzebne uszkodzenia. 

Oczywiście, są to tylko ogólne porady i w przypadku poważnych oznak złego funkcjonowania pojazdu należy zgłosić się do wyspecjalizowanego serwisu. Prawidłowa eksploatacja wozideł budowlanych poprawia ich wydajność i wpływa na bezpieczeństwo pracy oraz koszty utrzymania. 

Spis treści