Pompa A4VG to urządzenie ze “stajni” Rexroth, o samej firmie wspominaliśmy już w innym artykule, a także przedstawiliśmy poszczególne modele pomp, które przewijają się przez nasz serwis remontowy. W tym tekście skupimy uwagę czytelnika na oznaczeniu modelowym wspomnianym w pierwszym zdaniu.
Pompa ta jest montowana w układach zamkniętych, a najpopularniejsze zastosowanie znajduje w napędach jezdnych maszyn budowlanych. Temu też często zostaje określana jako “pompa jezdna”. Sztandarowym przykładem użycia napędów hydrostatycznych w układach odpowiedzialnych za ruch pojazdu są konstrukcje Liebherr. Producent stosuje tę technologię w swoich ładowarkach i właśnie tym rodzajom sprzętu budowlanego przyjrzymy się bliżej, gdyż to one zaopatrywane są najczęściej w pompę A4VG.
Charakterystyka tej pompy hydraulicznej przedstawiona jest przez producenta jako urządzenie idealnie pasujące do montażu w zelektryzowanych napędach jazdy. A4VG jest pompą o zmiennej wydajności, a tłoczy olej w oparciu o ruch tłoków w cylindrze (pompa wielotłokowa osiowa).
Ważnym parametrem opisującym pompę jest wydajność. Omawiany typ występuje w rożnych wielkościach, które determinują wspomnianą wartość opisową pompy. Rozmiary są ujęte poprzez objętość geometryczną wyrażoną w cm3/obrót.
Warianty A4 rozpoczynają się od wielkości 28 cm3, a kończą na 250 cm3. Laikowi nic to specjalnie nie mówi, gdyż wartość ta przekłada się właśnie na wydajność przedstawioną w l/min. Łatwo można to samemu obliczyć używając uproszczonego wzoru, w którym mnożymy objętość geometryczną przez ilość obrotów, a następnie dzielimy przez tysiąc i otrzymujemy pożądaną liczbę w l/min. Wydajność wyrażona w l/min pozwala dopasować parametry silnika hydraulicznego do naszego układu.
Mając te dane można oszacować, jakiego rozmiaru pompy potrzebujemy, aby spełniała swoją rolę w posiadanej przez nas maszynie. Zazwyczaj informacje o maksymalnych obrotach odnajdujemy w dokumentacji technicznej pompy hydraulicznej. Dysponując taką wiedzą zyskujemy większą świadomość o sposobie działania posiadanego sprzętu i jego możliwościach.
We wspomnianych wcześniej ładowarkach, pompa A4VG, niejednokrotnie obsługuje układ jezdny całego pojazdu. W ładowarkach Liebherr napęd jezdny złożony jest z dwóch pomp o zmiennej wydajności, które tłoczą olej ze zbiornika i poprzez przewody hydrauliczne transportuje go do dwóch silników tłoczkowych zasilających zwolnice. Takie rozwiązanie obejmuje pojazdy należące do rodziny oznaczeń modelowych L550 - L580. Efektywność maszyny jest uzależniona od wydajności pompy w danym momencie jej działania.
Układ hydrauliczny o zamkniętym obiegu wykorzystują również ładowarki Komatsu, gdzie odpowiada on za kierowanie jazdą maszyny. Model Komatsu WA320-8 napędza swój układ jezdny napędem hydrostatycznym, w którym olej tłoczony jest przez pompę wielotłoczkową o zmiennej wydajności. Wszyscy producenci stosujący ten typ rozwiązania dla układów jezdnych zwracają uwagę na precyzję i płynność w sterowaniu maszyną, co przekłada się dodatkowo na ekonomiczną pracę silnika. Postępująca elektronizacja systemów sterowania nie omija także maszyn budowlanych. Zarówno Liebherr, jak i Komatsu stosują elektroniczne czujniki regulujące np. maksymalna prędkość w ładowarce Komatsu WA320-8 jest właśnie kontrolowana przy pomocy programowalnego regulatora szybkości. Na tych przykładach widać najlepiej, jak szerokie zastosowanie może mieć pompa A4VG.
Ciężki sprzęt budowlany jest niemalże ciągle narażony na wszelkiego rodzaju uszkodzenia i awarie ze względu na charakter wykonywanych czynności. Układy hydrauliczne biorą na siebie gro poszczególnych funkcji maszyny. Przywoływane wcześniej ładowarki mają za zadanie podnieść i przenieść materiał o dużej gęstości (zbita ziemia, kruszywo). Częste cykle pracy i nieodpowiednia konserwacja sprzętu może doprowadzić do usterki, a nawet poważnej szkody unieruchamiającej pojazd na dłuższy okres.
Zauważalne spadki mocy napędu hydraulicznego, problemy z wyciekiem płynu hydraulicznego, czy dziwne hałasy, które wcześniej nie miały miejsca, powinny zwrócić uwagę operatora. Mogą to być oznaki awarii pompy hydraulicznej i w razie ich zaobserwowania należy zgłosić się do profesjonalnego serwisu remontowego. Naprawa na własną rękę może doprowadzić tylko do pogorszenia stanu pompy.
W WIBAKO przeprowadziliśmy tysiące remontów pomp i silników hydraulicznych różnych typów popularnych marek. Przywróciliśmy do sprawności wiele urządzeń Rexroth w tym pokaźne grono modeli A4VG. Oferujemy naprawę i serwis pomp tłoczkowych. Dla poszukujących części zamiennych polecamy odwiedziny strony WIBAKO hydraulics - całkowicie poświęconej produktom Bosch Rexroth.
Jak przeprowadzamy remonty można przeczytać w stosownym artykule, gdzie przedstawiamy po kolei podejmowane przez warsztat WIBAKO etapy prac na specyficznych przypadkach zarówno mało skomplikowanych, jak i bardziej kompleksowych. Odpowiednio i sprawnie przeprowadzony remont gwarantuje skrócenie czasu przestoju maszyny, a tym samym niweluje niepotrzebne koszty.